الاثنين، يونيو 22، 2009

أتركنى أحبك....


لا أريد أن تنظر أليا

فكفى نظرتك الاولى التى جعلتنى أسيرة

فتمنيت أن يكون أسرى كل العصور مثلى

******

لا أريد منك كلاما

فعيناك بحرا تفيض منه الكلمات

فأصبح الصمت فى محرابك عشقا

*******


لا أريد منك أن تاتى أليا

فأنا من كنت أبحث عنك

فاصبح قلبى بين يديك
*****


لا أريدك أن تضحك

فكفى أبتسامتك

جعلتنى أسيرة شفتيك

******

لا أريدك أن تقول أحبك

فدقات قلبك تعشقنى
فقط

أتركنى أحبك

الجمعة، يونيو 19، 2009

جواااااااااازى باااااااااااااطل ...( عايزة عريس سلف )

انصحكم نصيح لله ...ووالله ما بكدب فيها

مهما شوفتو حد عامل حاجه مش عجباكم ولا غلط ولا معصيه حتى

لا تلومو ولا تستغربو

كل اللى تعملوة تنصحو الشخص دا ... وتدعو ليه بالهدى والمغفره

وتدعو لنفسكم ان ربنا يعفكم ويبعد عنكم الموضوع اللى مش عاجبكم دا


ليه بقول النصيحه اللى ببلاش دى

اصلى كان ليا صديقه كان كل ما حد يكلمها فى ارتباط يبقى اصغر منها فى السن

وكان عندها استعداد والموضوع بالنسبه ليها عادى جدا

وكان تيجى تحكيلى كنت بعقدها فيه .... افضل اقلها ازاى تقبلى حد اصغر منك

يابنتى دا يعتبر عيل حتى لو اصغر منك بيوم

انتى متعرفيش العمر الزمنى للتفكير عند المراه اكبر من الرجل لو كانو فى نفس السن

دا حتى المثل بيقول الاكبر منك بيوم يعرف عنك بسنه

يعنى هتبقى فاهمه وعارفه عنه حاجه .... وهيبقى شاكله مش حلو

وكنت بفضل ورا البت لحد ما تتعقد والحمد لله والموضوع ما يتم


لحد ما انا اتحطيت فى موقف زى الزفت وربنا

انا مش عارفه الحكايه كل مادى بتلحوس معايا كدا ليه

الحكايه ان جالى عريس ....

وانتو عارفين لما يجلكم عريس عن طريق ناس وجواز الصالونات والكراسى دا خنقه وكدا

فضلت افقر فى الحكايه وارفض واحاول اطفشو

الا بابا وماما وانتو عارفين الاب والام فى المواقف اللى زى دى بيبقوا الفرحه مش سعياهم

ان خلاص بنتهم هتغور وهيرتاحو منها قصدى هيفرحو بيها

وبما انى فشلت فشل زريع انى اطفشو

وجبوه غصب عنى على اساس اشوف اقتنع

شوفتو قلت مش مرتاحه ومش عاجبنى .... هو اى نعم باين عليه طيب

واهلو ناس طيبين ومحترمين ...

بس كان عندى امل احب واتحب واجوز عن قصه حب وكدا

هبل صح ... عارفه بس قلت يمكن ربنا يستجبلى حاجه

المهم لحد كدا كويس

ومشو الناس وكانت امو عايزة تاخدنى وهيا ماشيه لدرجه انها جتلى اوضتى ومبسوطة

دا كلو وانا فى غايه الاستغراب مهما مش عارفين اللى فيها

اصلى مكنتش نطقت ال ايه فكرهم انى مكسوفه وانا فى الحقيقه مديلهم قفايا من خنقتى


ماشى كل الظروف مناسبه وماشى الحال بالرغم ان مش مرتاحه

قلت انا هصلى صلاة الاستخاره واللى يحصل يحصل

وبحاول اقنع نفسى باى طريقه .... والبيت متكهرب والنفسيه هباب

لحد ما جه السبب اللى خلانى اعلن الحرب على الكل

الا وهو انه طلع اصغر منى بسنتين ونص ....

اول ما سمعت كدا .... اتشليت اقلهم هو الاخ واهلو عارفين سنى كام

قلت لوسيط الهنا اللى جايبو .... يقولو اه

والراجل يقلو ... دى مش باين عليها سن خالص

واحنا تحت امركم فى اللى انتو عايزينو شقه وشبكة وعفش

وفضلو زن على ودان بابا

ويقلو ما الرسول عليه افضل الصلاة والسلام متجوز السيده خديجه وهيا اكبر منه

وانا اقلهم يا جماعه كان فيه علاقه شغل بين الرسول وخديجة وعلى الاساس دا لما لقه السيدة خديجه اللى اعجبها

فى الرسول من امانه واخلاق وحسه بالامان هيا اللى طلبه منه الزواج

انما انا كنت اعرفو اصلا وحتى لو عرفتو لا هو الرسول ولا انا خديجة علشان اطلبو للجواز

واستحاله هقبل

وانا دا كلو وانا الجنونه اشتغلت

وانا استحاله اقبل بالوضع دا واخد حد اصغر منى حتى لو ايه بالذى

وهما وبابا وكل اللى عارفين الموضوع مش شايفين الحكايه غريبه

ومرحبين بالموضوع اوى

وانا كل ما اسمع الكلام دا عفريت الدنيا تتنطط فى وشى وازعق

واعلى صوتى واتنرفز

وشويه اعيط ومكلمش حد ...

ولا فيه فايدة مع اى حد وكل ما بابا اصعب عليه ويلين شويه

حد يروح يقلو عادى واقبل ويضربولو امثله وقال الله وقاله الرسول

يجى يطلعهم عليا انا ويهزق فيا ويقلى انت كل موضوع قرفانى فيه

وشويه ياخدنى باللين ويقلى انا اب وعايز افرح وعايز اشوف عيالك قبل ما اموت

اى نعم انا فى مرحله العنوسه ...

بس معنديش قدره اتقبل باى شكل من الاشكال ان اخد حد اصغر منى ولو بيوم واحد

والدنيا ولعت فى الموضوع لحد ما بابا حلف عليا يجوزنى عافيا

وانا حلفت لو حصل اى حاجه عافيا .... اى نعم هو المحروس طيب وملهوش زنب

بس حلفت ان هطلعو عليه واخليه يكره ويلعن اليوم اللى طلع من بره بيبتهم


والمصيبه ان الكل محسسنى انى غريبه التفكير ورفضى واصرارى ومن المستحيل اوافق

ملهوش مبرر ولا منطق وانا مش وش نعمه

وانا نفسيا زفت ومش لاقيه حل علشان اول مره فى حياتى الاقى بابا بالعند دا معايا
زى ما تقولو فقد الامل في ان اتجوز وانا اقلو خلى عندك امل فى ربنا
طب انا زنبى ايه الكل يطفش ما عدا دا ويلزق اصبر يا بابا يمكن تفرج عااااااااااااااااااااا

بس صحيح هو انا اللى غريبه علشان برفض حد اصغر منى ولا كل اللى حوليا يغيظو علشان شايفنها عادى

ومبررهم الوحيد ان انا مش باين عليا سن .... اى منطق دا

انا مليش زنب ان جيه مسخوطة شويه ... كنت جايه ايام غلاء جابو منى حاجه بسيطة

اعمل ايه .... اكره نفسى ولا انتحر


بس الحمد لله فى اخر لحظة توصلت لحلين الاول

ان اعمل اعلان جواز فى المدونة .... معلشى يا جماعه انا مزنوقه فى عريس سلف

وعد يكون سلف .... ديتها اطفش بيه المرحوم باعتبار فيما بعد

وارجعو لاصحابو تانى .... وعد فعلا وعد

عارفه انكم نعمه الاصحاب ونعمه الوقفه فى المواقف اللى زى دى
التانى لو استندلتو فيا عايزة يوم الخطوبه تيجو البلد وكل واحد ماسك حاجه مولعه
ويقلو جوااااااااااااز همس باااااااااااااااطل
وانا هحاول ابلغ عن بابا

بجد انا نفسى ابطل عااااااااااااااااااااا دى

جالى جفاف من كتر الغم اللى انا فيه دا وربنا

قطيعه الجواز واللى عايزينو ....

السبت، يونيو 13، 2009

بيحصل كدا ليه ...


كل مرة انخدع في حد اقول بعدها انا كدا فهمت الناس

وبقى عندى قدرة ان احكم على اى شخصيه تقابلنى

بس للاسف .... ببقى كدابه .... بكدب على نفسى

فعلا مهما فهمت معنى الكلام من الناس

سواء المعنى المباشر ليه او غير مباشر القيه فى النهايه كدب فى كدب

مهما الاقى ناس بتبتسم فى وشى الاقى ورا الابتسامه دى نفاق وكدب

مهما احاول اقرب من ربنا او لو غلطت واستغفر ربنا واحاول ما اكرر الغلط

الاقى ناس تدينى مبررات وتشجيع على حاجات متاكده انها غلط

بس فى نفس الوقت الاقى الناس دى بتعملها وبتدينى امثله لناس تانيه عمله نفس الحاجات دى

ومفيش حد معترض عليهم واشوفهم كسبو حاجات انا خسرتها قبل كدا

عارفه ان الكل هيقول بس خسرو رضا ربنا

بس هقول كلنا غضبنا ربنا وانا اولكم الا من رحم ربى ودا يعتبر ملاك وما اظن ان فيه ملايكة بنا اصلا


مهما اتكلمنا مع الناس بحسن نيه وبصدق المنتهى بس للاسف الاقى كدب وتمثيل

نقابل ناس يدونا وعود كتيرة من غير ما تطلب منهم الا حبهم وصدقهم وفى الاخر نلاقى الكدب

نقابل ناس نحبهم فعلا ونودهم ونتمنلهم الخير ونفضل ندعيلهم من قلبنا ربنا يوفقهم

ويفرجها عليهم ... واول ما يفرجها عليهم ... اول حاجه بعملوها بنسونا احنا

ولا قدرو حبنا ليهم واول احساس يوصلنا اننا اصلا ما كنا في يوم عرفنهم صح


بجد كل فتره انخدع فى ناس ليا وكانو يعتبرو اقرب واعز الناس لقلبى

برجع الوم نفسى اوى .... ليه اثق فى الناس كدا ... وليه اكلمهم بحسن نيه اصلا

وليه اخد كلامهم صدق .... ليه اديلهم مبررات لمواقف كانت ممكن تورفر عليا وجع كبير اوى

وليه لما يسيؤ ليا اسامحهم بسهوله ....

ليه ندور على صديق والصدق فيهم معدوم

وليه ندور على حبيب والحب عندهم مجرد وهم

ليه نشترى ناس هما بيبعونا فى لحظة

ليه نتعشم فى ناس بيتخلو عنا فى اشد وقت محتاجنهم فيه جنبنا

بجد انا مصدومة فى كذا شخصيه فى نفس الوقت تقريبا

لما بجد بجد حزينه جدا ...

فقدت الثقه فى الناس كلهم على السواء حتى لو هما اهل للثقه دى

معدش عندى استعداد اصدق الناس حتى لو فعلا صادقين

بقيت ابتسم فى وش الناس وكل ابتسامة وراها الف دمعه

بقت الناس بتسمع ضحكى ولو دققو اوى هيلقو صوت بكايا

بقيت بكدب والناس فكرها انى لسه زى ما انا صادقه

بقيت بتوقع حاجات وحشه وفعلا بتحصل


عارفه ان بغيب بغيب وبرجع بكلام غم ونفسيا زفت

بس مش عارفه بيحصل كدا ليه

يمكن علشان لسه ما اتمرجحت ... عااااااااااا