الخميس، يناير ١٧، ٢٠٠٨

يابختك يا فول بقيت غالى ....


أنا مش هتكم عن البترول اللي من المقرر بتباع لإسرائيل فى حين إن بنزين العربيات بقى غالى وياعينى السوقين كل ما يزيد سعره يروحوا مزودين فى الأجرة وطبعا مين اللي هيشيل الزيادة لاما موظف غلبان مرتبه بكفيه بالعافية ويا سلام لو عنده ولاد اللي بيروح الجامعة محتاج مصارف سواء مواصلات ولا كتب ولا الثانى اللي عاير مصاريف المدرسة ولا فلوس الدروس ... لاما فلاح عنده حتة ارض بيحاول يطلع حاجة منها بعد ما يخصم فلوس سماد الارض اللى بقى سعره الضعف .. دا لو ما كان متسرطن أصلا .... ولا يكون تاجر المواشي اللي الأعلاف بقت ولعه نار
وبقى يفضل دبح العجول صغيره ما يتم عمرها أربعين يوم علشان العلف زاد سعره الضعف... ولا مزارع الفراخ اللي بسببها استوردنا دواء بملاين وطلع معدم المفعول.. على العموم مليش دعوة بدا كلو .....

نيجى للحاجة اللي تغيظ الفول ...لالالا أنا مش بعزم عليكم .. مش أنى بخيلة لاسمح الله أبدا وربنا بس علشان أنا بينسد نفسى لما بسمع اسم الفول كنت الأول فين وفين لما أكله علشان انتو عارفين بيكبس ما بيخلى الواحد يتنفس

بس من فترة بقيت محتارة احلف ما أكله خالص ولا استنه يمكن يكون أهون من غيره وارخص.... ياربنا أنا بقول ارخص ... أيه الحلم دا .... ياساتر ... أنا بقيت أطول اقعد أنا وطبق فول فى مكان واحد ... دا كفاية انه بقى غالى أوى قصدى مكانة.. مش سعر أيه يعنى سعر الكيلو بخمسة ولا ستة جنية مش مهم.. المهم أن نفضل متجمعين على طول فى الخير ... بلقمة عيش .... ويا سلام لو عيش فينو مهو الغالي ملهوش إلا الغالي برضو ... ياربنا رجعت للحلم تانى عيش أيه بس فينو كمان اللي الكيلو فيه برضو بقى بخمسة جنيه...

لا أنا اضمن حاجه علشان أنا بقيت بحلم كثير أنا أتصور صورة مع طبق فول ولا عيش فينو
محدش يحلم..... ولا يتكلم .... احنا نبص ونكتب

هناك ٣ تعليقات:

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

مبروك المدونة

واهلا بيكى فى يا استاذة هبة فى عالم التدوين

وهنعمل ايه بس فى الغلا ده

مش عارفين الغلبان يعيش ازاى

ربنا معانا

ومنتظر جديدك

خالو أحمد

غير معرف يقول...

ياحلاوه ياولاد الفول بقى غالى والله عالى وياترى الانسان غالى ولا زى ماهوه ؟؟؟؟؟ !!!!!
يسلمى يااقمر عن هذا الموضوغ بجد برافوا عليكى خلينا نكتب وعنينا نشوف وقلب يحس

دا اذا مكنش مااااااااااااااااااات

غير معرف يقول...

ربنا يلطف بينا يارب

بجد يا ساتاذه هبه احنا بجد في زم العجايب كل حاجه بقت غاليه

تقولش ايه ادتنا مصر

اهي عماله تدي فينا لاغيت ما اتبهدلنا