الاثنين، فبراير ٠٤، ٢٠٠٨

سيادة الوزيرة ... حاصلة على الابتدائية ... مش مصدقة

وربنا أنا موت من الضحك أمبارح لما شوفت فى الدستور وزيرة القوى العاملة فى مصر وجنب صورتها التالي ( حاصلة على الابتدائية _نقابية عمالية قديمة _وزيرة القوى العاملة)
لدرجة أن انا قلت جايز فى المطبعة بتاعة الجريدة طيرو بقيت شهادتها بس سلمت باللي مكتوب قدامى.. وكبرت
مهيا بقت كوسة محشية ....بموت فيها

المهم جيت ابص على اللى مكتوب بها لقيت كلام ياسلام يفرح لدرجة أنى شكيت فى نفسي ....عارفه عارفه هتقلو ليا ازاى ...شكيت أن زى اى بنت ولا شاب متخرجة من خمس سنين وبشتغل مدرسة اد الدنيا بمرتب محترم ...مش قاعده فى بتنا من النوم للتلفزيون اللي بشوف الانجازات العظيمة فى مصر (فى اللحظة دى أنا بكز بسناني من غيظي)... عشتو الحلم قصدي واقع الست الوزيرة ... برضو مش فاهمين طيب أنا هقلو ليكم

أنا قرأت للست الوزيرة تصريح فى( مؤتمر قادة التغيير) بان الوظائف ملقحة فى كل مكان ومفيش بطالة فى مصر خالص مالص... ومفيش عاطلين عن العمل فى مصر ودا طبعا تنفيذا لبرنامج الريس...

جايز يكون قصدها مفيش شباب عاطل مثلا عن الغرق فى البحر وهو بيهاجر بطرق غير شرعيه

ولا عاطل زى الشاب اللي عنده 17 سنة اللي وقع من رجلين (عجلات) الطيارة ومات مدغدغ فى فرنسا
ولا عاطل عن شرب الشاي ولا الشيشة ولا الحلبة الحصة ولا سحلب فتلة على القهاوى اللي بقت ملية نص مصر ...

وتقلك أن الشباب مستني الوظيفة الميرى هيا متخيلة أن لسه حد فينا عنده أمل أن يتوظف فى الحكومة
ولا متخيلة أن بياع فى محل بقاله ولا هدوم لشاب جامعي ولا سواق تاكسي لدكتور دى تبقى وظيفة
تحقق احلام شاب فى بداية حياتة....

دا أنا كل ما أشوف إعلان حتى ...بقى لازم على الأقل ماجستير ولا دكتوراه وخبرة خمس ولا عشر سنين
يعنى شروط تخلى الشاب يطفش...
بس الحمد لله بالرغم من كدا وخداها مثال ليا يعنى هيا معاها الابتدائية وبقت وزيرة
أمال أنا اللي معايا ليسانس ودبلومات أبقى أيه الريسة ... أنا بفكر أرشح نفسي ... وبعدين أتسجن (دى تتفهم)

وسلملى على الاشتغلات قصدي على الشغل بتاع سيادة الوزيرة

ليست هناك تعليقات: