الخميس، سبتمبر ٢٥، ٢٠٠٨

ولعت فى سمعة مصر يا محروس

انا من زمااااااااااااان وانا بقول الحكومة دى حولاه محدش صدقنى


اناكل ما اجى افتح التلفزيون تلاقى كميه حملات اعلانيه بتجمل فى خلقة الحكومة الحقيره

يعنى مثلا حملة بتاع الضرايب .... دافعه فلوس قد كدا وكلو من فلوسنا وهدف الحمله الوحيد

انه يبين لينا ويؤكد لينا ان الفلوس دى كدا كدا رجعلنا ....ال ايه يعنى مهمش حراميه

وال ايه بترجعلنا فى خدمات زى الطرق اللى بيموت عليها الاااف الناس

وزى المستشفيات اللى معظمها بقى عايز يتقلب لزريبة بهايم اصلا...ويكونو اول مستخديها ان شاء الله....

وزى الميه اللى مئات القرى والمناطق اللى معندهاش ميه اصلا وبتشرب من الصرف الصحى

والصرف الصحى اللى اصلا مغرق بلاد ومفيش صرف ليهم ....

وزى الكهربا اللى معظم قرى الصعيد دلوقتى بتفطر على لمبة جاز

وزى المدارس اللى اصلا بتخرج عيال مبتعرفش تقرا ولا تكتب ومعظم المدارس صلاحيتها انتهت



بلاش الضرايب اللى كتر خير الحكومة عمله اعلان مخصوص بيشكرنا وتقلكم ولسه ....ولسه سرقه

المهم .... حمله اعلانيه تانيه .... من قبل رمضان وهيا خنقت الناس وبتشلهم وتفقع مرارتهم

وال ايه بتنصح فى الناس انهم ميبقوش مبذرين ...وبلاش العزومات المكلفه ....وبلاش تجيب الدوا

بالعلب كفايه شريط شريط وتجبلك كتاب ينفعك مهيا القراءه للحياه اسال تيته سوزان...

منتهى التخلف والتفاهه

يعنى لو كانت عملت حمله اعلانيه مثلا تقول بلاش يا جماعه اكل الكلاب والحمير ...قلنا قلبها علينا

انما تفرسنا وتقلنا بلاش تكونو مبذرين ....هيا اتحولت دا معدش حد لاقى عيش والناس بتموت

علشان رغيف ....الله يحرقكم ...

ولا باه الاعلانات اللى نازله ترف من بنك الطعام اللى بيلم البواقى من المطاعم ويوزعها للناس

وهيا اصلا فى متنها الاهانه للشعب الغلبان ....ويقلك خير ... هما المفاجيع الحرميه بيكلو فى الفنادق والباقى منهم

يرموه للناس ... عالم واطيه

ولا المؤسسه المصريه للذكاه .... اللى بترعاها تيته سوزان ... يعنى اى حد هيطلع زكاه يروح يديها ليهم

ويسيب الناس الفقيره اللى فى بلدو ومنطقته ينحرقو ....وتيته سوزان بنفسها هتوصلهلهم



واخير وليس النهائى من ام الحكومة النحس دى ... حمله الاعلانات اللى عملاها وواكله ودان اهلينا

بتاعت السياحه ....وسبحانه الله ...كانهم بيقولو اخطفوهم واقتلوهم

وقد كان ....وبان خبيتهم السوده ....

المصيبه انهم لسه بيعلنون عن ازاى ميغشوش فى السعر .... ولا التحرش الاجانب

اصولهم باه يغيرو اهداف الحمله ....ويعملو اعلان كدا جامد

اعلان مثلا واحد يعمل اللى هو رايح يفجر نفسه فى وسط اجانب

وبعد ما يفجرها .... يطلع واحد اجنبى ميت كدا ...يقول البؤين بتاع ... كدا بيسئ لسمعه مصر

واعلان تانى .... واحد خاطف كام نفر اجنبى ومغمى عنيهم وكاتم نفسهم

وواحد اجنبى يشاور يفتكر انه عايز يعمل ببيه يقوم المصرى اللى خاطف ينزل الكمامه من على بؤه ....

يروح يقول كدا ياضنايا بيسئ لسمعه مصر

وتنزل النهايه

ومبارك والحكومة .... صوابعها تتكسر ان شاء الله من كتر التسقيف على خبيتهم

والعالم ...والمخطوفين ...واللى اتفجرو وماتو.... والمصرين وانا اولكم هنغرقهم تف

قصدى دموع الفرح من النجاح الخارق للحول بتاعهم ولاعلانتهم الحولا زيهم

وبكدا يامبارك ..... ولعت فى سمعة مصر يا محروس

هناك ٣١ تعليقًا:

عاشقة القمر يقول...

بجد انا كمان كل مافتح بلقي اعلانية بتاع الضريب بضحك بقول دوال ايه عذبوا الشعب عذاب شديدفعلا دي كلوها فلسوكم حراميه ونصف ياهبهوتقلنا بلاش تكونو مبذرين ....هيا اتحولت دا معدش حد لاقى عيش والناس بتموت
هي ليه تقول كده هي كانت بتصرف عليهم ولا دافه حاجه ههههههه ربنا يهدي كل الحكزمات العربيه لان احنا مش بنفرق منكم كثير

ahmed_k يقول...

ههههههههههههههه
يخرب بيت جنانك
مصممة إعلانات كمان أيه البراعه دي كلها
والله إعلانات السياحه أصبحت مستفزه جدا خصوصا لما تشوفي إهانة المواطن علشان نرضي الضيوف ومنأذيش مشاعرهم الجميله بالإحتكاك بالمصريين
مفيش بلد في الدنيا بتهين مواطنيها زي حكومة مصر الله يزيدهم من الحول
وإعلانات البواقي والفضل اللي بيتعطفوا بيها عالغلابه بصراحه حاجه مستفذه جدا

حسبنا الله ونعم الوكيل

سلااااااااام يا همس

د. إيمان مكاوي يقول...

كل سنه وإنت طيبه يا جميله
سعيده بمعرفتي بك ويارب نتقابل دايما على الخير
وعيد سعيد

tamer.sala7 يقول...

علي فكرة انا ابقي مغموم اكتب بوست واكون مغموم اكتر الاقيكي انتي كتبتي بوست اقسم بالله العظيم اتخنقت منهم علي الاخر

princess يقول...

بصى حتى الحول ليه علاج ههههههه طبعا انا بفتى ده اسمه عمى:)
اعلانات وزارة السياحة دى ولا شرطة السياحة اعلانات ساذجة اخر حاجة بجد
ملهاش اى لازمة يعنى هما فاكرين ان الناس اول متشوف الاعلانات هتعيط وتقول مصر هيا امى هههههههه وحقك عليا يا مصر وكده يعنى
اما اعلانات الضرائب اللى كلكم مضايقين منها انا بحبها بعتبرها اسكتش اضحك عليه
تحياتى

جنّي يقول...

السلام عليكم


تقبل الله منا ومنكم الصيام والقيام ايمانا واحتسابا لوجه الله الكريم

وعفا الله عنا وعنكم في ليلة القدر

غير معرف يقول...

نسيتى اعلان تانى جاااااااامد موت
اعلان شعبولا وانتصار بتاع انفلونزا الطيور
والله باحس انى باتفرج على مسلسل كوميدى
حقيقى قمه التوعيه والارشاد
ولا أغنيه شعبولا الجامده
كانهم بيكلموا ناس من جمهوريه شومبونجو

tarek momen يقول...

يابنتي حاجتين بامتنع عنهم في شهر الصيام
التدخين علشان عارف انه مكروه يرتفع الي درجة الحرام
ومشاهدة التليقزين علشان احافظ علي صيامي اللي ممكن يضيع لو اتفرجت علي الأعلانات اللي بتحكي عنها

حكيم النيل يقول...

يا همس اعلانات التوعيةموجود فى كل العالم لكن بتكون عن موضوعات محترمة زى اداب المرور وترشيدالكهرباء والميه أما اعلاناتالتلميع دى احنا بننفردبيها

همس يقول...

على رايك يا عاشقه

محنش فارقين معاهم

حكومات واطية

همس يقول...

ايه رايك يا احمد

هقول ايه سبع صنايع


وطبعا ديما مصر متميزة

وخاصه فى اهانه اهلها

حسبنا الله ونعم الوكيل

همس يقول...

وانتى طيبه يا ايما

اناالاسعد والله

منورانى

همس يقول...

ايه دا

تواصل غم بنا يا تامر

ماشاء الله

وانا برضو اتخنقت منهم

دا العادى

منورنى يا تامر

ويارب يفك خنقتنا

همس يقول...

دا لو هيتعمو تبقى فعلا علاج

واضحكى ياختى اضحكى

وانا وتامر نتغم


منورانى يا برنسيس

همس يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اللهم امين يا جنى


جزاك الله خيرا

همس يقول...

لا بصراح يا احمد ما شوفتش الاعلان دا

والحمد لله انى ما شوفته

اما بخصوصو جمهوريه شومبونجو

دى لاعلانات موبنيل

مش الحكومة المتخلفة

منورنى

همس يقول...

يا اهلا يا استاذ طارق

والله انا اللى يمكن حظى وحش كل ما اجى افتح التلفزيون الاقيهم فى وشى

مش عارفه

الحكومة دى مستقصدانى ولا ايه


وربنا يتقبل صيامك

وكل سنه وانت طيب

ومتبقاش تغيب كدا يا استاذ طارق

همس يقول...

انا بيتهيئلى باه اعلانات دى

تعتبر تكميليه

مش ناس بتموت وحالتها بالبلا

ويعملو اعلانات يتصرف عليها ملايين


مش بزمتك حول

بنت مصريه يقول...

ههههههههههههههههههههههه
دا انتى عسل
تصدقى انا مكنتش فاهمه اعلان الدوا دا
خالص
لانى لايمكن كنت اتخيل انهم كمان عايزننا نوفر الدوا ونشترى كتب
دى اخر حاجه كنت اتصورها
بس اكيد فيه حكمه منهم ف الاعلان دا
انها مثلا لما تشترى شريط واحدبتمن معين
هتييجى تانى يوم تشترى نفس الدوا
هيكون غلى بقى ف تدفع اكتر بقى
هههههههههههههههههه

ربنا يتولانا
اتشرفت بمعرفتك انهارده ف الفطار يا قمر واتمنى تنورينى ف مدونتى المتواضعه

blue-wave يقول...

ممممممممممممممم
شكلك كدا رايح فى داهيه:))
عموما والله كلامك من الأخر
تسلم دماغك
بس قوليلنا
بتحبى نوع الحلاوة ايه؟:))

,.-~*'¨¯¨'*•~mr ,.-~*'¨¯¨'*•~monshed يقول...

اعلانات كلها غشومية ومش تمام وساذجة وقديمة ربنا يهدينا ويهديم

همس يقول...

الله يعسلك يا بنت مصر



والحمد لله ان كنت سبب فى نقطة فهم لحضرتك

متعرفيش اد ايه انا حاسه بنفسى دلوقتى

يااااااااااااااه

متقوليش بستخدم فيبكس



بس انا حاسه

والله اعلم

ان فيه سوء تفاهم وبتشبهى عليا

تلاقيكى قصدك زهرة مش انا

علشان انا ما فطرتش معاكى

ولا جايز الله اعلم

على العموم انااللى زادى شرف طبعا

واكيد هاجى مدونتك يا قمر

منورانى

همس يقول...

يا سلام على الروقان يا mr

فعلا ربنا يهدهم ويهدينا

قصدك الدعوه كدا

منورنى



وكل سنه وانت طيب

همس يقول...

يا اهلا يا هلا

بقى اخرتى داهيه

حراااااااااااااااااام

دا احنا فى ايام مفترجه

دا بدل ما تقلى اخرتك عريس
هههههههههههههههههه



على العموم

مش هنولك اللى فى بالك

انا مبحبش الحلاوه اصلا

ياريت سندوتشات جبنه وشاى بحليب من فضلك وازازة ميه ساقعه


منورنى يا بلو

بنت مصريه يقول...

ممكن فعلا يكون حصل سوء تفاهم اصلهم كانوا بيتكلموا عنك هناك
وانا افتكرتهم بيقولوا على واحده كانت هناك برضه
بس عادى يا ستى ادينا عرفنا مدونه زى العسل
نورينى تانى بقى عشان تشوفى العزومه

أحــوال الهـوي يقول...

يا همس
علي فكرة الحكومة ليست حولة لكن عامية وكل لما اشوف اعلانات الضرايب اسأل نفسي انتوا بتضحكوا علي مين اين هذا الخدمات كل شئ مدفوع من جيوب الناس
المية و الكهرباء تخصخصوا و غليوا رسوم النضافة من جيوبنا رسوم الطرق و الكارتات ضرايب علي السكن و لو عندك مشروع بيشركوك فية ما بين عوايد وبلدية و ضريبة مبيعات الخ
لو رحت اي مصلحة خدمية حكومية يدفعوك فلوس زائد الاهانة و المعاملة الزفت و ابشرك طول ما الشعب ما قلش اى يستاهل الغلا و الاهانة
اللي اختشوا ماتوا

همس يقول...

اهلين نبت مصريه

يا خبر بقى فى ناس كانت جيب سيرتى

لالا دى فيها طار


وتسلمى يارب

والله يعسلك بزياده

وانا فى الطريق

همس يقول...

علشان تعرف

يا احوال الهوا


حكومة واطيه بعيد عنك


ما علينا

كل سنه وانت طيب

(احمد سكر ) يقول...

وااااااااااو

فكره جميله لكاام اعلان يجنن

ههههههههههه

متفجرا وخطف

دمااااغك كلها اجرام

كل سنه وانتى طيبه

احمد

همس يقول...

يا هلا فيك يا احمد

انا دماغى كلها اجرام فين دا يا حسره

دا انا حتى نسمة والله


وانت طيب يارب

وعيد سعيد

أنت عارفنى وأنا عارفك يقول...

ياجمال الأخضر الزرعى .حضلرتكتك زارعة ايه. أوعى تكونى زارعة رز لاهتلاقى مية وممكن تتمسكى تلبس بالقش