الأربعاء، يونيو ١٨، ٢٠٠٨

تكرار مأساة دمياط فى كفر الشيخ

مهو لما فى حاجه بتتفتح بنكتشف بلاوى كتير ...الحكومة بتكون وراها

ومهما طالت المده او مهما عملو علشان تفضل مكتومة ومستخبيه ... بيجى يوم اللي بتنفضح

المهم طبعا عارفين موضوع البرلس اللي فى محافظتى كفر الشيخ....

وبلطيم المصيف ...طلع من سنه 2000 أن فيه مشروع الحكومة عبارة أنها تبيع رمل البلد دى

بصو أنا هقلكم وضع بلطيم أيه الأول .... غير موضوع الميه اللي مش متوفره

وغير موضوع الدقيق اللى حصل مؤخرا ... ودا كان جزء من اهالى البلد سببلهم ضرر اللى هما الصيادين

أما باقى البلد بيبقى زى اى بلد على البحر هما الكام شهر بتوع الصيف اللي بتعتبر دخلهم معظم أيام السنه

جنب أنواع مزروعه زى البطيخ والتين والعنب ... يعنى بلد بسيطة وحلوة وجوها هادى جدا ...

واعرف من زمان أن رملها مفيد جدا جدا لأمراض كتيره أوى

بس يعتبر مصيف بلطيم لجميع المستويات الماديه فيه الراقى والمتوسط والبسيط ....

وبرضو مكان نقضى فيه يوم جميل اوى .... بطبيعة أن المنطقة محدوده يعنى

والمكان دا والأهل البلد يعتبرو فى مرحله كان كلها .... الحكومة هتبيع تراب بلادهم

وصل بينا الحال أن الحكومة مش لاقيه حاجه تبيعها ألا تراب البلد ...

بس مش اى تراب ...تراب بيجيب ملايين وفى دهيه الناس ...

هتعمل المشروع ويقلك استثمار .... وكل الفلوس بلعاها فى كرشها ... واللى يحصل يحصل خراب

فى البلد والناس هتتشرد .... يعنى من الأخر هيتكرر موضوع دمياط تانى مع كفر الشيخ ...

يعنى لما دراسة المشروع تقلك هيبقى فيه 137 أثرا سلبيا و19 اثرا ايجابيا.

ويرجع برضو يقلك استثمار ....

يلعن أبو دا استثمار اللي يجى من وراه أمراض وتسمم وسرطانات

وناس تتشرد وبلاد تتدمر وتتشوه ويتلغى وجودها خالص ....

ودا كلو والحكومة ما يهمها حاجه إلا التمن اللي هتخده هيا ....


وطبعا هيبقى فيه شركات عالمية علشان زى ما يقولو هيبقى تكلفته عاليه جدا والله اعلم باه

طالما شركات عالمية أكيد المحروقة إسرائيل مش هتفوتها ...مهو كلو إشعاع ...

يعنى يوم ما الحكومة تهتم بحاجه فى كفر الشيخ تروح تبدا بالبيع ...

بصو أنا من رأى ( وأنا مش خبيره يعنى ) أنها تنقل كميه محدودة من الرمال دى

فى مكان تانى بعدي خالص علشان يستثمره زى ما بيتنيلو يقولو

( بشرط ان تكون الكميه دى محدده بناء على راى العلماء بحيث ما تضر البلد )

وبفلوس الاستثمار ترجع لأهل البلد ولأهل كفر الشيخ

علشان تحسن مستوى المعيشه وخاصه أن فيه قرى مبيوصلها ميه ومستوها فقير

يعنى الاستثمار يرجع الأهل البلد .... مش يشفطوه ومحدش يعرف عنها حاجه ...

وان شاء الله ميحصلش زى ما بيحصل فى دمياط ....

ويقلك حوار وتحضر ....


و أنا نفسي اعرف الحكومة دى عايزة توصل بالبلد لفين بظبط .... اكتر من اللي هيا فيه ....

غير أنها عايزة تحرق البلد باللى فيها ... هيا بتفضل تفنن أزى تستفز الناس ....

الله يحرقكم زى ما بتحرقو فى دمى .... يا حكومة يا معفنه ...



هناك ٢٨ تعليقًا:

tarek momen يقول...

بيع يا صبحي
جملة كان يقولها الممثل جميل راتب في مسلسل سنبل لمحمد صبحي
كان يقولها كلما وجد احد مشاريعه تخسر
هذه ليست حكومة هذه مجموعة مرابين يبيعون لحمنا مثل شايلوك اليهودي
ولن يتوقفوا حتي يعلنوا افلاس الوطن وبيع باقي الكراكيب التي لم تباع بعدبمزاد علني لدول العالم الثالث بعد ان تكون دول العالم الأول استولت علي كل نفيس وغالي
ولكنهم لايدركون ان الناس قادرين علي تدمير هذه الخطة الشيطانية
وان غدا لناظره قريب

tarek momen يقول...

بالمنايبة لك واجب عندي رجاء المرور بالمدونة لتاخذيه

Unknown يقول...

ايه يا همس
وحياتك ما تزعلى نفسك ،انت هيجليك الضغط بالطريقه دى
اهدى كده.....هديتى.......طب اتعصبى بقى عشان الموضوع يعصب
هى وصلت للتراب ؟؟؟؟؟يا نهار طب دلوقتى الواحد يبوس ايه ....كان الواحد بيتغنى فى تراب مصر حتى ده هيبيعوه
ناقص يبيعونا احنا كمان !!
بس احنا فى ميزانهم رخاص اوى
حاجه تفرس يا همس يا اختى ،انا كمان هيجيلى الضغط كده
السلام عليكم يا اختى

همس يقول...

يارب فعلا الناس تقف وتكلم

كفايه هنفضل لحد امته ساكتين يا طارق

وحاضر انا هاجى المدونة


منورنى

همس يقول...

ياصاصا اهدى ....ولا اتعسب

حدد من فضلاك وبلاش تدوخنى معاك


اما من ناحيه الضغط فربنا يسترها ويجى عليه بس


انا بخصوصو اننا نتباع

فالموضوع دا شغال انت نسيت الوفت الاسرائيلى وعايز يشترى كليه

يعنى الحكومة مش عاتقه حاجه


شغاله على ودنو


بس ما علينا

اخبارك ايه فى الامتحانات

يارب تكون بخير

وربنا يوفئك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

يا خويا

علم الهسس يقول...

هل تتوقعى انه هايجى يوم
ونلاقى نفسنا عايشين على ارض بتاعت ناس تانيين؟؟

ويبقى دورنا ان احنا نأجر منهم المكان؟؟
ولا يطردونا لو ما دفعناش الأجار؟؟

..
..
..
يلا كلها فلوس لدفع عجلة التنمية

هأ..هأ..هأ
لأ..لأ..لأ

غير معرف يقول...

I hope that the matters well be better after 50 years more hhhhhh

كوارث يقول...

والله حرقوا دمي انا كمان وما زالوا
ربنا يحرقهم فعلاً
19 اثرا ايجابيًا
هنشتغل بعض ؟
انا عايز اثر ايجابي واحد !!!
غير طبعًا تحديد النسل والتقليل من افراد الشعب مفيش اي هدف ايجابي تاني !!
صدقتِ حين قلتِ
يا حكومة معفنة !
والله لكاتب قصيدة مسميها الحكومة المعفنة !

أنت عارفنى وأنا عارفك يقول...

يعنى هنستخصر فى اسرائيل شوية رمله بعد ماديناها الغاز وكمان احنا دلوقتى فى وقت المصيف يعنى ياريت تفتكري مصيف عدل مش بلطيم وكفر الشيخ واياكى تقولى راس البر

أنت عارفنى وأنا عارفك يقول...

عن قريب هيكون فيه بوست جديد عندى

Gannah يقول...

همس
انا النهاردة مفروسة طبيعى
رمل ايه اللى هيبعوه
انت فين؟
تحياتى

همس يقول...

ياهسس

دا لو ما موتنا من الفقعه ممكن

يبعونا قطاعى

واللهى تيجى عجله التنمية على دماغهم

لما تطلع روحهم

همس يقول...

ايه العنجليزى دا

عربى يا حضرت لو سمحت بعد كدا


بس احنا لسه هنستنه خمسين سنه بعد كدا


يا صبرك وتفاؤلك العظيم دا


منورنى يا عم العنجليزى

همس يقول...

سلمتك يا كوارث من حرق الدم


دول عالم هطله وحتى لو وجد الايجابى

انضبشو وما شافو السلبيات دى كلها


وانا هستنه القصيده

بفارغ الصبر

منورنى يا كوارث

همس يقول...

لالالالالالالالالالا

كلا البته

ايه يا خويا مالها بلطيم وكفر الشيخ

اياك تتكلم

دى زى الفل طبعا

طب وربنا هيا عندى من احسن من اى مكان تانى

بلدى ومحافظتى

حتى لو فها حاجات معفنه عادى هههههههه


واسحب الكلام دا حالا لازعل

يلا اسحبو

يلاااااااااااااااااااا

همس يقول...

يا نوحى هو انا جايبه حاجه من عندى

ما المقاله عندك


سيبك وسلامتك من الفرسه

بعد الشر عنك


اما انافين

روحت يومين بلطيم اطمن عليها واودعها



بس انتى وحشتينى والله

princess يقول...

عواد باع ارضه يا ولاد
ههههههه
والله يا بنتى بتصعبى علية بجد والله ضغطك قلتلك يا همس هيا بايظة بايظة
وبعدين انت مش ملاحظة انك بداتى تشتمى كتير:)))
تحياتى يا قمر
على فكرة سعد زغلول قال مفيش فايدة ومات:(

همس يقول...

والله انتى رايقه يا برنسيس

بتتريقى ياختى ماااااااشى

اما بخصوص الضغط عادى دا بقى عادى

اما من ناحيه الشتيمة

معلشى لازم طبعا علشان اتفقعت

فسدو اخلاقى المعفنين



يلا ربنا يحسن من اخلاقنا

ما علينا انتى نورتينى يا قمر

أنت عارفنى وأنا عارفك يقول...

حد يقدر يقول حاجة على بلطيم .أحلى حاجة كانت القرع الى بنجيبه واحنا راجعين من هماك ده غير منظر النخل الرائع بطول الطريق.
البوست الجديد فعلا نزل وأنا اللى كاتبه .
ياريت تشرفينا بالزيارة وماتنسيش التعليق وياريت حبة دعاية أصل المدونة عندى بقت مهوية ماحدش تقريبا عاد بيدخلها

حكيم النيل يقول...

يا همس المشروع ده بقاله فترة. لكن الاسواء لم يأتى بعد..
مشروع البتروكيماويات بالمنطقة الصناعية بمطوبس على ألف فدان واللى رفضه مجلس محلى المحافظة وبالرغم من كده بدأ العمل فى انشائه وده ممكن يكون اخطر من مشروع اجريوم.

همس يقول...

تسلم يا انت عارفنى

مش كد ونبى

فعلا جميله والله


ازاى بس

لالا طبعا انا روحت

والكل هيجى هجوم عليك

همس يقول...

انا عارفه ان الموضع دا من زمان من سنة 2000

اما بخصوص مشروع مطوبس دا انا عارفاه وكتبت عنه

بس اللى كنت اعرفه انهم لسه هيبدؤ

انما بداو بالفعل دى اللى معرفهاش

وتبقى فعلا مصيبة

بس المصيبة الاكبر ان الناس متنيله

مش بتتحرك ولا ليها اى رد فعل على الموضوع دا

يبقفى ايه العمل ؟؟؟؟

دا اللى عايزة اعرفو

شور علينا يا احمد

حكيم النيل يقول...

الحل انه يكون فيه منظمات مجتمع مدنى حقيقية تشرح للناس خطورة المشروعات دى مش مجموعات من كدابين الزفة غاويين شهرة

همس يقول...

والله يا احمد انا ما اقدر ادخل فى زمم الناس

بس المشكله فى التوصيل

علشان الناس اصلا بقى فكرها متفتح

وبقت فاهمه وعارفه

المشكله فى رد فعل الناس تجاه دا والسلبيه والايد المحطوطة على الخد

وعد القدر على اتخاذ اى موقف فعلى حقيقى تجاه المشاكل دى

بس للاسف الناس تقريبا مات جواها كل حاجه

فربنا يسترها علينا فعلا


منورنى يا احمد

غير معرف يقول...

عايزك تكتبيلى فى موضوع مضايقنى اوى

غير معرف يقول...

خالى بالك من نفسك والقلم مايخدكيش ويخليكى تكتبى حاجه ممكن بعد كده تندمى عليها محدش هيقف جامبك ساعه المشكله

image يقول...

انا سجلت نفسى على الموقع

image يقول...

اصبرى عليا شويه انتى محسسانى انك هتنزلى اسمى فى مجلش الشعب