الجمعة، يوليو ١١، ٢٠٠٨

انا جيه من الفضاء الخارجى

أنا دبيت خناقه أمبارح مع واحد متخلف وسط ناس اغبيه ...

كنت راحه أنا ونور صحبتى المنصورة وبتكلم عادى يعنى ماكنش

مستفز ولا عالى .... لسبب بسيط أننا بنتكلم عن موضوع خاص ... مش معقول نعلى صوتنا

ازيد من مستوى السمع بتاعنا ...


المهم بعد فتره سمعت حد قال من قدام بطلو دوشة حاجه زى كدا

فبسال نورا انتى سمعتى الكلمة قالتلى لاء قلتها أنا حاسه أن فيه حد قال كدا

مش الزباله يتحرج ولا يتكتم ولا على الأقل يطلب باسلو ب محترم ان مثلا نسكت ....لا لقيت زى الطور

مدير ليا وبأسلوب بلطجى وصوت عالى ايوة بطلو رغى ولك شوية من الصبح وانتو بترغو قرفتونى

دا كل وأنا متنحه أنا ونورا مش متخيلين حد يقلنا كدا أصلا ....نورا اتخرست ... وأنا علشان مخنوقة لوحدى

ومتغاظة ومفروسة رديت باه وقلتلو وأنت ليه أصلا رامى ودانك معانا ومركز فى كلامنا وبعدين أنت مالك

أتكلم ولا لاء أنا راكبه بفلوسى( حلو حتت فلوسى دى صح ) وأنا حره ....

طبعا دا كلو وهو بيبرطم ويزعق بسفاله .... مش كدا وبس لاء

دا كل أربعه يتكلمو ويتفزلكو عليا .... من ضمنهم ست كانت قاعده جنب المختلف

وتقلى ميصحش تردى عليه انتى متعلمه وبنت .... رديت قلتلها هو علشان متعلمين نتهزق ومنردش ولا ايه

الغبى يروح مدير ليا تانى ويقلى محنا كلنا متعلمين ويلعن ابو المعلمين فى الأرض ....روحت قلتلو أنت أصلا

تبص قدامك وتحترم نفسك ومتوجهش ليا كلام نهائى ....

المنافق اللى جنبه ويروح موطى عليه ويتكلم معاه كلمتين يقوم الغبى مدريلى ويبرطم والمنافق يطبط عليه

ويهديه فروحت قيلاله أنت بطبط عليه ليه ...متخليه يورينا هيعمل أيه ..؟؟ علشان يتكتم لا يكرر الكلام

والطبطبه ....لما اتفقعت منه ...

واحد باه ورايا راح يستغبى معايا وراح قايل أنا مشوفتش بنت بترد كدا ... روحت باه أنا اللى أديرت

وقلتلو حد أصلا خد رايك ولا وجهلك كلام ولا قلك تتكلم أساسا وحطيت صوباعى على بؤى وقلتلو أنت تسكت

خالص ومسمعش ليك صوت ....ودا باه كان مثال انه انسان منافق بس جبان جدا عارفين ليه فضل مكتوم

ومنطقش الا لما نزلت

بصلى وبيبرطم بس ما سمعتش حاجه علشان كنت بعيده ...فكان طبيعى انها شتيمة مش مهم من واحد جبان أصلا

وأم رايح واحد كبير من قدام باه يقلى مترديش وتتكلمى انتى بنت ... يادة كلمة انتى بنت دى .... هو علشان أنا

بنت يتغلط فيا اسكت وقوم أصلى ركعتين شكر لله ولا أيه بظبط ....

ودا كلو نورا صحبتى يغمز فيا وتشد راسى وتوشوشنى يابنتى دا باين عليه من النوع اللى بيشرب حاجات

مش شايفه عنيه مش مظبوطه و سواد سنانه ....

اكلمى وانشالله تعملى فرح براحتك ....

واحد باه دا كان هادى شوية قاعد جنبنا ... وبيقلى ممكن أقلك على حاجه بس لو هتزعقى بلاش روحت قياله

اتفضل ( وانا قلى فيه ناس بتبقى تعبانه فمعلشى يعنى زى اللى بقلو اشجينى مهيا بقت هيصى )



روحت قلتلو فى اختراع اسمه زوق وان طلب حاجه باحترام وأدب من الناس دا على الاقل أتحرج واسكت

فعلا أنما يتقلى اتكتمو وبطلو رغى .... وهتكلم برحتى وأنا حره ....

انا مش بحكى علشان ناقصه فزلكه من حد ويقلى غلطانه ... ولا يقلى عندهم حق ...

انا اتحدى اى راجل حتى يكون فى نفس موقفى ويسكت ....

او يكون معاه اختو بلاش الجو ويكونو بيتكلمو ويتوجهلهم الكلام بالطريقه دى

ويتخرسو .... وميدهوش بالجزمة كمان ... ما علينا ...

أنا نفسى افهم باه اشمعنى كل حاجه يتقال انتى بنت ميصحش ومش بدنجان .... يعنى لما نتهزق من عالم زباله

او نسمع معاكسات بكلام سافل من عالم وباله او اى حركات قلة أدب فى اى موصلات من عالم سافله

على فكره أنا شوفت بعينى بنات قابلهم المواقف دى ....ومن شده الموقف بيتشل تفكرها وتعجز عن اى رد فعل

وفيه اللى رد وشتم وناس رد عليها وقلها انتى اللى عايزة كدا هو حد جه جنبك ... والله العظيم حصل ...

فليه البنت ساعتها تتخرس وتسكت والمنطق الوحيد انك بنت وميصحش تردى ولا تتكلمى ....

انا باه بقول لكل متخلف تفكيرة كدا ....طظ فى تفكير حضرتك ... وأنا عن نفسى مش هقول ان كل المواقف

بتساعد انك تعرفى تردى ولا تخدى حقك ...بس ليه لما تعرفى تردى ولا تخديى حقك .... نسكت ومنخدهوش

ولو طولتى تديلو بالجزمة لاى سافل ...فتتاخرى ليه ....

طالما تخطى حدوده معاكى سواء بالكلام ولا باى حركة



والناس مش تقف جنبها ليه لا تقلها انتى غلطانه مش علشان ردك لا علشان لمجرد انك بنت ....

الله يحرقهم ...يعنى لو أنا شايفه من الرجولة شئ كنت ارد اقلهم أنا راجل ...بس للأسف العالم الزبالة بينضمو

لفصيله الرجااله ... فانا طالما مش عاجبه أنى بنت وبرد ...ومش مقتنعين أن اى بنت من حقها تدافع عن نفسها

لو اتحطت فى اى موقف غبى مع ناس واطيه ....


علشان للأسف هتلاقى ناس تقلها كبرتى الحكايه ووسعتيها كان موقف حصل وعدا كنتى سكتى وخلاص ...

أنا عارفه أن اى بنت هيكون عندها تردد وجواها خوف دا طبيعى .... ليه تبين لاى سافل دا خوفها

وضعفها ... ليه تسمع لكلام الناس اللى تحبط ....وتحسسك أن دا شئ طبيعى وسكوتك على الموقف طبيعى

علشان أحنا بنات ... ولو رديتى تبقى مش متربيه ....

وعلى فكره مش هتبقى ضعيفه بس ومتنازله عن حقها فى المواقف دى بس لا دا اى موقف فى حياتها هتقابلو

بضعف وتطاطى والمصيبه لما ربنا يكرمها ببنات هتربيهم على الأسلوب دا ...اسكتي علشان انتى بنت ...

اللى يشل باه بعد ما الفرح دا ... ليقت الغبى اللى كان وريا فتح الموبيل ويسمع اغانى مسمع

الميكروباص كلو .... واتنين ستات جنبو بيلاعبو طفل ويكلمو بصوت مسموع

ومحدش نطق ولا أتنفس ولا قالو بم ... دى تتفهم ازاى باه

فبصو يقلو أنى بنت ولا جيه من الفضاء الخاجى حتى ...

بس برضو هرد ...وهتكلم .... وممكن اضرب كمان .... ربنا واعدنا بعالم معفنه ...

هناك ٢٠ تعليقًا:

princess يقول...

ايه يا بنتى ده براحة ههههههههه
الضغط خلى بالك منه
بصى انا مش هكدب عليكى واقولك لما بتحط موقف زى كده بنزل مت المواصلات اساسا
ممكن ده يكون جبن بس بجد يا همس انا بخاف لا يكون اللى بيعمل كده مش نورمل او شارب او كده
ساعتها هعمل ايه
زمان كان الواحد يقولك الجماهير هتحميكى هههههه
دلوقتى لو حصل ايه محدش هيعبرك
تحياتى

tarek momen يقول...

تقريبا الغبي كان عايز يلفت نظرك بانه واد حمش بس قلبت بالغم علي دماغه
يستاهل
الصنف اللي زي ده لازم يترد عليه علشان يعرف مقامه و لعلمك بيبقي جبان و لما يلاقي اللي قدامه ساكت يسوق فيها
برافو عليكي
تحياتي

عمرو (مواطن مصرى)0 يقول...

غضبك منطقى طبعا
هو الأمر كله , مش مجرد موقف حصل وبيتكرر بصور مختلفة, إنما هو قيم مجتمعية, القيم دى مستقرة بشكل أو بآخر فى وجدان الناس.

فمثلا جملة (أنا ماشفتش بنت بترد كدا) هى قناعة عامة عند الناس , مش هتلاقى حد بيفكر فيها هل هى صح أم خطأ. مع أنها جملة خاطئة وليس لها أى منطق انسانى محترم.

لكن هتلاقى كتير بيرددوها بلا وعى أو تحليل,,, ولو قدرنا نعيد لنظر فى أفكارنا اللى بنعتبرها من الثوابت والتقاليد , وننظر لها من جديد نظرة تقيمية حيادية , ممكن نقدر نعدل كتير من القيم السلبية (زى اللى انتى سمعتيها كده)

لكن لن يحدث هذا طالما أننا نعتبر موروثات الأفكار والتعاملات ثوابت غير قابلة للنقاش أو التفكير!!

ولو دققتى شوية هتلاقيكى وقعتى فى نفس الخطأ دون إدراك , فجملة (أنا راكبة بفلوسى) تندرج أيضا تحت بعض الأفكار الموروثة الخاطئة ,
فليس معنى انك راكبة بفلوسك أن تفعلى ماتشائين..

ومع إعترافى التام بكون الشخص الذى هاجمك مخطئا, لكن ليس ردك عليه هو الرد الصواب أيضا...

تحياتى

همس يقول...

بصى يا برنسيس

فعلا كل حاجه فيها ضغط

وعالم تخنق

وبعدين انا نفسى افهم بتخافى ليه

يعنى لو الموقف كان مرحله اصعب من كدا وقلنا اعتداء لقدر الله كنتى برضو هتسكتى

لا طبعا لازم نواجه الصغيره علشان نبقى على قدر اكبر من القوه لنواجه الكبيره لقدر الله

فمبحبش حكايه الهروب دى


اما الجماهير عايزة تشارك فى الموضوع اصلا

مش تحمى


حاجه تقرف

المهم معلشى نسيت انتى اخبارك ايه

يارب تكونى بخير ياقمر

همس يقول...

استاذى طارق

طبعا ارتحت جدا لتايدك لتصرفى

وكانت وجهت نظرك مؤيدة لوجهة نظرى

اشكرك يا فندم

همس يقول...

بصى يا عمرو

اذا كان طريقه ردى عليه مش عاجبك وشايفه غلط

فاسمحلى دا انسان غبى ومش بيفهم الا بالطريقه دى

ومش هعتبرها نقص لاحترامى كشخصى فى نظره او نظر حد تانى فى الموقف مع ناس بالاشكال دى

علشان دا ملهمش الا كدا

اما ان دا مش معناه اعمل اللى انا عايزاه انت لو برضو دققت اننا كنا بنتكلم بصوت مسموع ليا وليها

مش علشان هو مركز معانا يبقى الغلط غلطنا

وبعدين انا كان نفسى فى كل مره يردير ليا الزقو قلم

بس مسكت نفسى بالعافيه

اعترض باه يا عمرو

وقلى انتى هتضربى راجل


منورنى

عاشقة القمر يقول...

ايه داه ياحبيتي بس انتي عندك شجاعه انك ترود لكن محتمع بتاعنا دايما بغلطوا بنات لو حدها رداتها ويطلع مش كويس كده رباغم انو ولد بيكون غلطان بس في ناس مش اهستلوا انو احد ينزل لي مستواهم مثل دايما كان بتوجهنا في موصلات لم كننا طالبه عندنا تخفيض لي طلاب بتاين موصلات مو بيرضو انو نركب يعملو معنا مشاكل علي طول بيسمعونا شي غربيه صحابتي بيرود انا بصوا لهم باعيني وطلع علي طوال اعطتيهم حق طالبه هو شيتم انا بيكون ساكته هم بتغاظوا بقولي ماترودي انا بصو باعني طبعا ناس حشريه بقول علت احسن شي انا لو قامت مش بشتهم اهضربو علي راسوا بعادين حكايه تبقي قصه بوليس اهتيقي فضيح لي العيال انا مو بخاف بس في ناس مو ستهولو انو نزال نفسي الي مستواهم بجد كمان ف ناس بيغظوا مش استهالو كلام ستهالو ضرب علي رواسهم

عمرو (مواطن مصرى)0 يقول...

أولا انا ما أعترضتش على ردك بالعكس,,
منطقى إنك تردى...

إقرى تعليقى كويس من غير تسرع, واضح غنك مريتى عليه بسرعة...

أنا قلت انتى وقعتى فى نفس الخطأ, اللى هو ترديد عبارات موروثة من غير تدقيق هل هى صح ولا غلط...

جملة (أنا راكبة بفلوسى ) جملة خاطئة لأن ,أنتى فعلا حقك تتكلمى , بس مش المبرر ليها انك راكبة بفلوسى,,,

وإلا ممكن تلاقى واحد قام جاى قاعد جنبك ومغير هدومه فى الميكروباس , ويقولك أنا راكب بفلوسى!!!

أنا إعتراضى على طبيعة الجملة والفكرة اللى بتحملها , مش على إنك رديتى,,

أنا ذكرت بالنص مايلى(ومع إعترافى التام بكون الشخص الذى هاجمك مخطئا, لكن ليس ردك عليه هو الرد الصواب أيضا...)

وده معناه إنى شايف أنه على خطأ , وشايف إنك تردى رد تانى أكثر منطقية , مش قائم على فكرة (بفلوسى) لأنك بمجرد إنك قلتيله كده , ده معناه من غير ماتقصدى(إنك إعترفتى إن صوتك عالى فعلا)

فكرى شوية فى كلامى وإقرى على مهلك...

تحياتى

همس يقول...

ههههههههههههههههههههههههههه

تخيلى باه لو فعلا واحد جه فى الميكروباص وقلع يا لهوتى


انا والله فاهمه قصدك كويس

بس الظاهر انى مش عارفه اوصلك ان

ان دا الرد المناسب ليه

ومستوى تفكيره مش هيفهم الا بالطريقه دى وبالاسلوب دا

وبصراحه انا معنديش استعداد اشرح تقاليد وجمل حتى لو فاهمه انها غلط


علشان طبيعة المتلقى غبى وسافل

وانا اعتبرتها انى بهزقو وبغيظو بيها

واخليه يتكتم ويبطل كلام


يعنى الخلاصه علشان مررتى كانت هتتفقع فى وشه دا غبى اعملو ايه

اما بخصوص رايك اكيد مقتنعه بيه بس ماينفع اتعامل بيه فى الموقف دا

وياعمرو يا خويا الكلام غير الواقع خالص


فهمتنى

همس يقول...

مستوى ايه بس يا سميه

كنت متوقعه حد يقول كدا


بلاش نكلم عن الموقف دا ونبص نظره عامه كدا

والحكومة مطلعه عينا

وبتضربنا بالجزمة ونقول مش هنرد عليها علشان مش مستوانا


الموقف على الرغم انه شخصى بس بيتكرر

مع ناس مختلفه وبيشمل نظره عامه


فبلاش نهرب ونقول مش مستوانا


منورة يا سميه

الميكروباص يقول...

كنتي ممكن ماتردي عليه والموضوع ينتهي
ولا كأنه موجود
اما لو مكنتيش رديتي وهو اتكلم تاني!!
مش عارف الحقيقه كان يبقى ايه التصرف
على كل حال ليس في الامكان افضل مما كان

أحمد بكر يقول...

يا ولد يا همس يا جامد
اوعى تسيبى حقك ابدا

ادم المصرى يقول...

انا بقول عليه اهبل ولكن احترمو لى كذا موقف ولا هذكر شيئ منهم بس معاكى فلى عملتيه بجد كدا كدا انتى معندكيش غير كدا وملكيش اى وقت لتفكير

زهرة الجنة يقول...

بصراحة يا همس الموقف فعلا صعب بس انالو اتحطيت في الموقف ده مش هقدر اعمل زيك لاني بصراحة مش جريئة وبصراحة اكتر بخاف ومش بعرف ارد

هو فعلا انسان غبي وشكله كده زي ما قالت صحبتك شكله مش مظبوط
وكان عاوز يلفت نظرك وخلاص

انتي ردك كان قوي جدا بس في مجتمعنا يعتبره ده شيء غريب يعني يمكن اختلاف وجهات نظر
أو أختلاف القيم عند الناس
كلها موروثات خاطئة وغير قابلة للنقاش عند اكثر الناس الا من رحم ربي

بس كمان يا همس لازم تخدي بالك من عصبيتك الموضوع يفرس اه بس برضه عصبيتك دي ممكن تضيع حقك وانتي مش واخدة بالك

وكمان احب اهنيك علي مدونتك الرائعة بجد

ربنا يحميكي وتحياتي لك

Unknown يقول...

السلام عليكم
انا بجد عاذرك واذددت غيظ لما لقيته شغل اغاني كمان ومكلمش حد غيرك


لكن عايزه تفسير مش هتسمعيه من حد تاني
وان شاء الله هو الاقرب للصواب

شوفي استي
ومن غير استغراب
اعتقد ان في نوع من الناس بيبقي جواه نقص
عايز يلفت النظر ليه
وعايز كمان يسمع صوتك
وعايز يشوفك وانتي متنرفزه

العينه دي بمجرد اصلا ما بنت بتقرب من الباص يقولك خلاص ربنا كرمنا والرزق واسع ده علي اساس ان البنات دول مش بني ادمين
لا سلعه
حاجه للمتعه
فكر حيواني


وعلي حسب تخميني الشخصي انك دخلتي الباص وطبعا كبنوته محترمه مبصيتيش لاي حد
وهو كان طمعان في نظره او اي حاجه
ولما لقاكي مؤدبه
ملقاش حاجه يستفزك بيها غير ده
ولاسف ومتزعليش مني هو نجح
ومش هقولك كان المفروض متاخديش حقك
لكن اللي زي ده لو اتشتم او انضرب حتي مش هتفرق معاه

اقولك الصح من وجهه نظري المتواضعه
انك تسكتي ولا كأنه موجود
وعمر السكوت ماكان ضعف

واقولك كمان معلومه خديها من شاب

اكتر حاجه تدايق الشاب وهو بيستفز بنت انها تطنش نهائي
بيحس انه ولا حاجه بجد دي حقيقه
ربنا يوفقك ويبعد عنك الناس دي

طلب اخير من اخ
ياريت تكوني اهدي شويه
هو ميستاهلش



تحياتي

همس يقول...

يالورنس صعب جدا

انى ما اردش وهو كا مستفز جدا وغبى


منورنى

همس يقول...

حاضر يا بيكر

مش هسيبه ابدا


بس انا مش ولد انا

بببببببببببببببببببنت

منورنى

همس يقول...

دا يشرفنى يا ادم انك تكون معايا

تسلم يارب

همس يقول...

يااهلا يا زهرة

بس انا زعلانة منك ليه تبقى خايفه تردى جمدى قلبك طالما ليك حق

وصدقينى اللى بتسكت ييجى بنتيجه عكسيه فى معظم المواقف يعنى الزفت بيفتكر انها راضيه عن الوضع فبيطول ازيد اظنك فهمانى يا قمر



اما بخصوص عصبيتى دى بتطلع فى المواقف اللى تستحق فعلا اما غير كدا ببقى عاديه جدا وبهرج

ومتخفيش عليا محدش هيقدر يضيع حقى

الا لما اسكت علي اللى يخدو


وتسلمى يارب على زوقك

ويحميكى ربنا انتى كمان

منورااااااااااااانى

وخلينى اشوفك ديماان شاء الله

همس يقول...

برقش

تصدق ان فعلا اول مره اسمع عن حاجه زى دى

ومش متخيله ان فيه شباب قذر وتفكيره متخلف بالطريقه دى

الله يقرفهم بجد حسبي الله ونعم الوكيل فيهم

بس طالما انت شاب وبتعترف ان اللى يغيظ الواحد من دول السكوت والتنفيض

اللى هو فى الاساس بيعمل كدا علشان جذب ليه

هعمل كدا

بس ايه القرف اللى الشباب وصل ليه دا

ربنا يصبرنا يارب

شكرا يا برقش للتوضيح الهام

جزاك الله خيرا