الجمعة، يناير ٠٩، ٢٠٠٩

ابتسامه وسلام

تك تك تك تك

لا انامش قايمه بدور منبه ولا حاجه .... انا بتكتك من البرد ....
بقالى يومين واخده اقامة جبريه فى السرير

متكسره من كتر المشى اللى انا مشيته والبركه فى احمد الصباغ وزهرة وهمس الاحباب

مش عارفه كانت دى رجليهم ولا دى كانت ايه .....مفيش الا انا والغلبانه كيكى اللى مدمرين

وانااقلهم ياناس حرام .... طب مفيش حد يشيلنى .... ولا الهوا

المهم اتقابلت انا وزهرة وروحنا مستشفى الهلال الاحمر وبعد دوخه صغننه اتقابلنا فى المدونين

وشوية ودخلنا المستشفى .... وبعديها روحنا على معهد ناصر ....


و زى ما اتكتب فى بعض المدونات كدا .... ان لقينا فيه ناس مبتور رجليهم

واللى لقينا ابنهم توفى .... وفيه ناس فى العنايه المركزة

بصراحه مش عارفه اقول ايه ... مش على المناظر ... لالا على الاحساس اللى عشناه

مش هقول انها كلها مشاعر حزن ولا هقول مشاعر عجز ....
عجز من انهم زياده عن التلت الاف مصاب وما دخل مصر للعلاج الا اقل من ميه وخمسن جريح فقط
حزن من رفض الحكومة المعفنه دى من منع تصدير الغاز اللى المحكمة طلعت مرتين حكم بمنع تصديره


وبالرغم ان كنت حزينة لما شوفتهم ومكسوفه منهم ... بس بصراحه ضحكت

ايوا ضحكت لما لقيت فيه ناس بتبتسم وبتضحك رغم التعب اللى هما فيه .... ومبسوطة اننا بنزورهم

واد ايه الزيارده دى بتفرحهم واسعدتهم ....

وكمان حسيت بفخر شديد اوى ... انهم من عرب زى ومسلمين وبالرغم من الالم والتعب اللى هما فيه

عندهم اصرار وحماس شديد بعد ما ربنا يشفيهم ورجعو بلدهم لا قصدى بلدنا

ان قدامهم حاجه من اتنين لاما النصر لاما الشهاده ....

وبرضو حسيت برضا وايمان نابع من كل اب فقد ابنه وكل ام بتتمنى بنتها ربنا يشفيها

وكلهم ثبات وقناعه ورضا من ربنا وكل اللى بيعملوه بيصلو وبيدعو ربنا لاولادهم وان ربنا ينصرهم

واللى اثر فيا جامد جدا ... الام اللى بنتها فى العنايه المركزة

بجد كلامها مش عارفه اوصفو ... بالرغم اننا استنينا لحد ما خلصت صلاه

ومش عارفه حسيت من كلامها ان عندها يقين ان ربنا يشفى بنتها وفى نفس الوقت حسيت ان عندها قناعه

ورضا لو لاقدر الله ما كتبلها الشفى .... وفى كلتا الحالتين وشها مليان ايمان وحب

وبالرغم من كدا رفضت اى هديه وكان مبررها ان فيه ناس محتاجه اكتر منها

بجد انا بحسد الناس دى على اللى هما فيه ..... ايه الحب والقناعه والرضا والايمان دا كلو

احساس حلو صح ... تخيلو باه اللى عايشينه فعلا ....

بصراحه انا اخدتلى جرعه تمام ... فخر وحماس وحب وايمان وقناعه ورضا باللى كتبهولنا ربنا

وفى نفس الوقت عدم استسلام وامل فى بكره احسن ... وان احنا فى جميع الحالات كسبانين

سواء شهاده ولا نصر ....


غير كمان اللى خلانى فرحانه ومبسوطة اوى اننا لقين ناس كتير زارتهم وفيه ناس كانت بتزورهم

فى نفس الوقت اللى كنا فيه .... وكنت فرحانه لما لقيت ناس بتسالنى فين مكان الفلسطنيين

بجد بجد حاجه كدا تفرح .... وجه فى بالى سؤال هو لازم يبقى فيه كارثه ولا مصيبه

علشان نقف جنب بعضنا ... علشان نساعد بعضنا ...

علشان نحب بعضنا ... علشان نتقرب من ربنا ومن بعضنا

يعنى الخلاصه ... الزياره عباره عن ابتسامه وسلام بس


هناك ٣٢ تعليقًا:

كيكى عوووووو يقول...

والله ياسلامة انت جبت الخلاصة فعلاااا
أبتسامة وسلااااااااااااام
**********************
ياترى دة تاثير المشى
ولاالاكل
ولا الشاى
ولا المترو
ولا الى عملنا الصبح**وش بيغمز
استر على الفاضيح
ياااااااااااااارب
**************************
ربنا يشفيهم ويعفى عنهم
عوووووووووووووووو

عاشقة القمر يقول...

انا جيت قولي مع سلامه لان اهغقل مدونه

ربنا يجعل في ميزان حسناتكم

ربنا يفرج علي اهل استاذ نادر يارب
ينجيهم

أمل حمدي يقول...

بنا يجعله في ميزان حسناتكم اللهم امين

سلامتك الف سلامة يارب

Unknown يقول...

مش بتردى لية على الموبايل
اوعى تفرحينى وتقولى هتتصلى انتى هههههه
اصلى مفلسة بصراحة
المهم انا جاية اشكرك لانك بت راجل بجد ربنا يبارك فيكى ولكى يارب
جزاكى الله خيرا على تعبك ومجهود ومجيك انتى وزهرة وكيكى وكل اللى جم
جعله الله فى ميزانكم يارب


على فكرة انا راحة الاسماعلية يوم الجمعه الحقى قولى لباباكى
هههههههههه

بحبك يابت جدا

شبـــاك موارب يقول...

سلامة رجلك ألف سلامة
ربنا يجعل تعبك ده في ميزان حساناتك
انا كنت مبسوطة اني اتعرفت عليكي
بالرغم اني كنت حزينة علي اللي شوفته بس في نفس الوقت كنت فرحانه بالشباب المصريين اللي جم معانا
و اللي متوقعتش العدد الكبير ده


رضوي

romansy يقول...

الف الف سلامه عليكى
وعلى كل الناس اللى انتم زورتهم
اجمل احساس لما تدخل الفرحه فى قلب مريض
مش طايل حتى الابتسام

الحمد لله
دا ابسط شئ قدمتوه

dreem يقول...

جزاكى الله كل خير يا جميلة
وانتى وحشتينى على فكرة

Dr.Mohammed Gohary يقول...

وربنا ما أقصد أحرق دمك

آسف جدا

وبعدين انتي كدا كدا متغاضة آند مفروسة

أعملك أنا ايييييييييييييه

أحــوال الهـوي يقول...

الثواب علي قدر المشقة

احسدكم لاستطاعتكم عمل الواجب بعيادة المريض

امانه عليك ان كررت الزيارة توصلي سلامنا و تضامنا مع كل المرابطين و الجرحي

تحياتي

princess يقول...

الف سلامة عليكى
وان شاء الله فى ميزان حسانتك
وزهرة طول عمرها مفترية اقول ايه يعنى ههههههه
تحياتى

همس الاحباب يقول...

ههههه
هههههههه
بجد منظرك تحفة
وبصراحة كده انا كنت قاصد
مع اننا مش مشينا غير 30 او 40 كيلو بس
ههههه
بس يا حرام كنتى صايمة والصيام عامل عمايله معاكى
بصراحة اليوم كان جميل
وسعدنا جدا بوجودك
ودايما نلتقى على خير
وربنا يبارك فيكى وبجعله فى ميزان حسناتك
تحياتى

marmarmarmora يقول...

ألف سلامة عليكي وأكيد دا كله في ميزان

حسناتكم جميعا ان شاء الله

اللهم ارحم اهلنا في غزة واجعل صواريخ

الصهاينة بردا وسلاما واشفي مرضاهم يارب العالمين

سعدت بزيارتي لمدونتك الرائعة ...وكنت

أكثر سعادة لزيارتك لمدونتي المتواضعة ..

همس يقول...

الله يسلمك يا بطتى

كلو منك فضلتى تقليلى جالى برد جالى برد

لحد ما اتعديت ( انا بلغوش على القايمه دى )

وبعدين بلاش لافتن انتى عارفانى


واللهم امين ويشفينا احنا كمان

اصل نومة السرير دى تخنق

همس يقول...

اللهم امين يا عاشقه

واتهدى شويه قفل ايه

مش شايفه غزة ابعتلك صاروخ

هههه

منوره

همس يقول...

الله يسلمك يا ماما اموله

احنا واياكم ان شاء الله

منورانى ديما

همس يقول...

يعنى دلوقتى اعمل فيكى ايه

هعبط بجد

انتى عارفه انى بحب الاسماعليه جدااااااااااااااااااااا

وياريتها تيجى على اد بابا بس

هو اى نعم هيطخنى بس انا فكرت فيها لقيت مواصلتها عندنا منيله وخاصه اننا فى الشتا ولازم اركب من المنصورة
مفيش من عندنا مباشر

انا بجد حزينه اوى

دا اسماعليه يا ناااااااااااس

عااااااااااااااااااااااا

انا هتصل بيكى بس لما منا خير تفك

اصلى قايمه بدور خنفه ههههه

وايه بت راجل دى اناناقصه وقف حال

ههههههههههههه

منورانى والبركه فيكى انتى

ويارب يقويك على فعل الخير ديما

همس يقول...

اهلا بيك يا رضوى

منورانى بتعريفك وبوجودك هنا كمان


كلنا جالنا الاحساسين حزن وفرح

فيارب يجعل ايامنا فرح ديما

ونشوفك ديما على خير

همس يقول...

الله يسلمك يا رومانسى

فعلا احسن شئ الابتسامه

وكفايه ان رسولنا وصانا بيها

منورنى ديما

فاتيما يقول...

يا متغاظة و مفروسة
ازيك
و ربنا يجعله فى ميزان حسانتك
إنتى بجد جدعة و بميت راجل
و أنا فخورة بيكى قوى لأن نزولك و سفرك و إصرارك دا شىء كبير
و يستحق كل الأحترام
أنا كنت اتمنى اكون معاكم لكن ظروفى لم تسمح و ربنا يسهل فى مشوار إسماعيلية
كلامك عن الأبطال دول صادق قوى و أعتقد مس قلب كل حد قراه لأنه الواقع الحقيقى و هوه إننا أقويا و الخير موجود فى القلوب مرحش
تحياتى و حبى

همس يقول...

دريم والله انتى اللى وحشانى اوى

كنت متوقعه انك هتيجى بس مره تانيه ان شاء الله

واشوفك ديما على خير

همس يقول...

العمل عمل ربنا يا دكتور

منورنى

همس يقول...

تعالى باه انا وانت يا احوال نحسد الناس اللى راحه اسماعليه

عاااااااااا

وان شاء الله ثوابك موجود زينا بظبط


وجزاك الله خيرا


منورررررررنى يا هوا

همس يقول...

ومالك بتضحكى وانتى بتقولى زهرة مفتريه

بتخدينى على اد عقلى ههههههه

ماشى على العموم الله يسلمك يا قمر

ومنوانى

همس يقول...

ايه الابتسامات دى كلها يا حاج خالد

ماشى ماشى

الايام جيه ان شاء الله هطلع الجنونه بتاعتى ههههه

وما تنساش الصور هه هههههه

انا والله كنت مبسوطة بتجمعنا كلنا

يارب نتجمع على خير ديما


نشوفك على خير

همس يقول...

اللهم امين يا مرمر

اناالاسعد طبعا بوجودك

وربنا يبارك فيكى

ومنورانى جدااا

محمد حمدي يقول...

مش معقول

هو انتى مصريه متغاظه ومفروسه

انا الناس عماله تكتب اسم مدونتك انك جيتى وانا عمال اقول ياترى كانت فين البنت دى وانا مشوفتهاش ازاااااااااى ازاااااااااااى اتارينا اتقابلنا واتكلمنا واحنا مش عارفين

بجد فرصه سعيده اوى انى اتعرفت عليكى .. وكل طلوعه اسانسير وانتى طيبه

mahasen saber يقول...

ابتسامتهم دى نابعه من ايمانهم بربنا وبقوة ايمانهم وصبرهم

ربنا يصبرهم ويجازيهم خير

ويعوضهم خير اللهم امين

وسلامة رجلك الف الف سلامه يا هموسه

rovy يقول...

السلام عليكم
الف سلامه عليكى و يارب يجعله فى ميزان حسناتك ..
اكيد عشتى احساس جميل برغم الالم القوى اللى كلنا حسينه بس ياريت كلنا نقدر نساعد بعض دايما و نقدر نعمل اى حاجه لاخوتنا فى غزه حتى لو كان زى ما قلتى مجرد زياره و ابتسامه ..
ربنا يوفقكم جميعا للخير
خالص تحياتى

همس يقول...

شوفت بااه يا محمد

وانت طيب يا سيدى

بس ما يبقى فيه اسانسيرات

همس يقول...

الله يسلمك يا محاسن

فهلا ابتسامتهم نابعه من رشضا وايمان بربنا

منورانى ديما يا جميل

همس يقول...

اهلا يا فاتيما وحشانى والله

ان شاء الله تعوضيها فى الاسماعليه

والله يسلمك يارب

واشوفك على خير ديما

همس يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ازيك يا روفى

اه بجد كان احساس حلو اوى


والله يسلمك

منورانى ديما