الجمعة، يناير ٢٣، ٢٠٠٩

الحكام الجرب

لسه حالا متفرجه على فيلم اجنبى بيحكى ازاى رجع صلاح الدين القدس يااااااااااااااه

من زمان ما سمعنا عن صلاح الدين وفى نفس الوقت بنتمنى نلاقى صلاح الدين دلوقتى

الفيلم بالرغم انه فيه شوية حول الا انه بين اد ايه ايمان اعداء الاسلام بعظمة المسلمين

ودا اعتراف غير مباشر بعظمة الاسلام ... وكانو طول الفيلم بيحترموا تفكير المسلمين وقدرتهم وقوتهم

على استعادة القدس وكان الامر شئ مسلم بيه فعلا .... كايمان منهم متمثل فى استسلام بالواقع

واختصار تم بالفعل استعادة القدس .... حاجه زى الحلم الا انا صحيت منه على كلام

صحبتى الفلسطنيه .... وبسالها ايه الاخبار ... بتاكدلى ان لسه فيه قلق والكهربا مفصوله

ومفيش اكل والحياه صعبه عليهم

بقلها ليه دا فيه معونات كتير دخلت ليكم هو مفيش حد بيوزع الحاجات اللى بتدخلكم دى

صحبتى ... قسما بالله العظيم الاشياء بتتباع علينا ... بتبيعها لينا باغلى شئ حتى انبوبه البتوجاز بتوصل

بما يعادل من 600 جنيه الى 1200 جنيه ....

احنا كمان عندنا ازمة غاز والامبوبه سمعت انها وصلت ل25 جنيه بس كدا رحمه عنكم

خلى مبارك الكلب يشحت الغاز لولاد الكلب ... اهو يقتلو فيكم ... واحنا نولع فى نفسنا

مهيا الانابيب الغاز بتيجى من الانفاق .... وبتتباع زى ما قلت فوق 600 جنيه عندنا

لاحولا ولا قوة الا بالله .... طب مفيش مسؤلين دولين مثلا من الهلال الاحمر ولا الصليب الدولى يوزعوها

لا البركه فى حماس .... بتبيعها للينا .... بعد ما يوزعو على اتباعها

والله السعوديه بعتت بطاطا وبندوره .... باعتها لينا والله

ازاى والكل بيقول المقاومة ... ولما بسمع كلامك بحس ان اسرائيل احسن منها على كدا

طب والله العظيم انا لما كنت بسمع اهلى وانا فى مصر بيحكولى على اللى حماس

بتعملو ما كنت مصدقه

الا لما شوفت بنفسى

ليه بيحصل ايه ...؟؟؟؟

حماس محرمه كل شئ .... كل شئ حرام

انامش فاهمه ؟؟؟ طيب مفيش حد منكم كشعب غير زفت حماس ولا فتح

يدور على مصلحتكم

والله شوفنا وسمعنا لو حد نطق ويمكن قبل ما ينطق اقل شئ حماس بتعملها

الاقامه الجبريه لمدة شهرين تلاته فى بيته ما يخرج منه

ووالله العظيم ... لو حد نطق بيطخوه فى رجله او يقتلوة ...

وعاملين معتقلات تحت المساجد والمستشفيات والمدارس ... وهذا كان بيحصل والحرب علينا


يعنى ايه تحت ....

يعنى فى البدروم .... واخدين ناس وقت الحرب واسرائيل بتموت فينا ... ومعتقلينهم فى البدرومات دى

بتكلمى جد .... ازاى هيا كانت بتقاوم ولا بتسجن ولا بتقتل فيكم وكمان ساعة الحرب

والله العظيم هذا حصل .... ما حد يقدر ينطق

بس اقول ايه نستاهل اكتر من هيك .... احنا اللى عملنا فى نفسينا

شويه يقتلو فى بعض حماس وفتح .... وحماس تقتل فى اللى ضدها وتعتقلهم .... واسرائيل بتحرق فينا


امال يا بنتى البلد هتبنوها ازى من تانى .... والمساعدات اللى جيالكم من بره دى

مين اللى هيمسكها ....

لا ما دلوقتى مختلفين عليها ... والسعوديه منحة مليار وعايزة تديها للسلطة بما انها اللى ماسكة الحكم

مشعل طلع واعترض وقال السعوديه بتعطى الفلوس للايدى الفاسده قصده فتح


دا جزء من حوار دا بينى وبين صاحبتى الفلسطنيه زى العادة و جالى احباط زى العاده برضو


قلت مليون مره صحبتى دى لا هيا فتح ولا هيا حماس ولا بدنجان .... دى واحده زينا بظبط

من ضمن ناس كتير يا عينى ضايعين بين كتلتين اغبى واوسخ من بعض كل همهم مين يوصل للحكم

حتى لو دا خلاهم ضدد نفسهم ... حتى لو على حساب الناس الغلابة اللى بقت خايفه تتنفس

مش عارفه تلاقيها من احتلال اسرائيل ....ولا احتلال فتح وحماس الكلاب

محدش يقلى دول مقاومة وزفت .... مليش دعوه .... مقاومة يعنى تقاومة الظلم وتقتل الظالم

مش اقتل ابن بلدى علشان هو فتح وانا حماس .... مقاومة مش ابيع المساعدات باغلى الفلوس

مقاومة تنصر الحق مش تقتل وتعتقل لو حد اعترض ولا وقف ضدها

الله يحرق فتح على حماس على اسرائيل على كل الحكام العرب

كل كلب فيهم كل همو الكرسى .... هيلم اد ايه فلوس .... هيدوس على مين علشان يفضل ويخرب البلد

ولو خربت طظ انا هسيب البلد واعيش بالفلوس المتهربه .... كلهم ولاد كلب اوساخ


وفالحين بس المقاومة هببت ومبارك اوقف ونيل ....

لا اسرائيل منتظره من حد يرجعها على اللى هيا بتعملو ولا بالمقاومة ولا بمبارك وقفت الضرب

اللى حصل دا شئ طبيعى فى الظروف الوسخه دى ....

وهيا عارفه هتبدا امته وتقف امتة ... اصلها مش هتفضل تضرب متواصل .... ولا هياثر فيها

كلام امم زفت ولا حاكم وسخ ....

واللى يضحك ان طول ما فيه حصار وضرب وحرق فى غزة ...كل ما يحصل خلاف بين حكام الجرب

يبقى فى المقابل بوس واحضاب لاسيادهم ....

وبعد ما خلص الضرب يتصالحو .... واللى يشل اكتر انهم يتخانقو علنى كدا وينشرو غاسلهم الوسخ

وبعد غدوه مغلقة فى قمة الكويت يطلعو الضحكة مرسومة بمكوة رجل على خلاقهم الوسخه

علشان غدوه تتصالحو .... يبقى هيا كانت سبب الخلاف ولا ايه .... دى حاجه واطيه اوى

ولا يمكن قسمتو بينكم وبين بعضكم تمن سكوتكم على اللى حصل .... وقيضتو تمن اللى ماتو يا كلاب

وسخين وهتفضلو طول عمركم وسخين يا حكام يا جرب .... كلاب ومستنين عضمة

وللاسف العضمة دى احنا .... الله يحرقكم بجاز وسخ

انامش عارفه اصدق ايه بظبط ... اصدق الكلام اللى بيتقال عن المقاومة من هنا وهناك

ولا الكلام من صحبتى اللى عايشه واقع وشايفه وسامعه بنفسها

انااااااااااااااااااااا ززززززززززهقت






هناك ٤١ تعليقًا:

romansy يقول...

ومين اللى مش اتخنق وزهق وطهق كمان
طالما كل انسان خايف على مصالحه بس
يبقى طول عمرنا هنخلينا كده

عاشقه الرومانسيه يقول...

والله فعلا وضع يحزن

انا مش مصدقه اللى صاحبتك بتقوله ده معقووووووووووول؟
بيتاجروا بدمهم كمان مش كفايه الضرب والقتل والتشريد

حسبى الله ونعم الوكيل
حسبى الله ونعم الوكيل

فى حكامنا وفى اسرائيل وفى فتح وحماس وكل اللى بيظلم الشعب ده

انا والله الدم بيغلى فى عروقى من القرف اللى قريته ده

احنا للدرجه دى مبقاش عندنا دم؟

حسبى الله ونعم الوكيل

والله انا اتغظت واتفرست اكتر منك مليون مره

دعاء مواجهات يقول...

طبعا تصدقى اللى عايشة الواقع وشيفاه

لان ملهاش اى مصلحة تجمل او تكدب

ربنا يكون ف عونهم بجد..

سلامى

Nancy يقول...

هاي انا نانسي من لبنان بس عايشه وبشتغل في الاردن .. انا عن جديد بس بلشت تابع مدونتك انو حبيتا وهيئتك كيوت واموره بس عصبيه شوي :) كلنا متلك ما تعتلي هم خليكي متل ما انتي بس في نقطه حكنت حابه ناقشك فيا بس صدقيني انو انا مش تبع ايا تنظيم ولا حزب سواء كان حكومي او معارض بس ما بعرف ليه لفت انتباهي لهجتك الواضحه ضد حماس وتهجمك عليا وانك عم تاخدي نفس منحى الحكومه المصريه وغيرها في حط اللوم على حماس بكل اللي عم يصير بغزة مع انهم هم الوحيدين ياللي فينا نقول عنهم الشرفا بهالعالم على الاقل عم يحاربو الصهاينه ويدافعو عن شرف الامه اللي حكامنا مرمغوه في الطين حتى لو كان ليهم اغراض دنيويه زي انتي ما بتقولي وكراسي ومناصب بناء على كلام وحده صاحبتك الله اعلم هي مين اساسا بس ولا انتي ولا انا نقدر نلغي تضحيتهم بارواحهم في سبيل دحر العجوان الصهيوني على غزه اثناء ما انا وانتي نايمين في التكييف وعندنا التلاجه مليانه لحمه وفراخ وفواكه وشوكولا وعلى فكره هيدا نفس الكلام والهجوم اللي اتقال على حزب الله بسنة 2006 وقت اللي قاوم فيه الجيش الصهيوني برضه لقينا ناس بتطلع وتقول انه هيدا مدعوم من ايران وسوريا ومش هامه شعب لبنان يموت او لا بينما هو كان بيقاوم ويحارب علشان يذود عن شرف امتنا الاسلاميه والعربيه .. انا ارجوكي انك على الاقل لو ما عندك كلمه حلوه تقوليها على الاقل تاخدي موقف الحياد وتصبي غضبك هيدا على خيانة نظام مصر لغزه وللمقاومه وعملاء اسرائيل من طلاب الكراسي والمناصب واللي فعلا ناهبين فلسطين والشعب الفلسطيني امثال محمود عباس وزمرته .. بكرر مره تانيه انا ولا من حماس ولا اخوان ولا تبع اي تنظيم وملش في السياسه اصلا بس هجومك على حماس والمقاومه استفزني .. االله يوفقك حبيبتي. :)

Mafrousa يقول...

تصدقى و تآمن بالله
انا قلت الكلام ده فى كذا تعليق على بعض المدونات
و محدش صدقنى قالولى حماس يعنى الاخوان يعنى الاسلام
و كأن بقية الناس مش مسلمين و لا من أهل اي كتاب
و لما قلت الحاجات بتتباع ياهووووو
قالو انتى صهيونية و حشة انتى قلبك حجر مش مع المقاومة
قلت يا بشر حماس بتبعت المرضي اللى نبعها اللى مؤمنين بيها
قالولى روحي العبي بعيد انتى ولا فاهمة حاجة دول غلابة
قلتلهم حماس مش فارق لها مين بيموت لانه فى نظرها ان اللى بيموت ده شهيد يعنى مكانة الجنة...فيبقى عمل فيهم طيب و سابهم يستشهدوا
و قلت يا ناس يا بشر حماس بتبيع المعونات للفلسطنين
قالولى انتى ولا فاهمة برضه

بعد ما اتفرست من المواضيع المختلفة و اتفرست من ردود البعض على تعليقاتى
قلت زي احمد سمير مصر أهم

أحــوال الهـوي يقول...

يا ساتر عليك
ممكن تقولي الكلام ده نفسه من غير شتيمه و غل و حرقة دم

انت كلامك صح 80% و الباقي قابل للمناقشه... لكن اسلوب الشتيمه الصريحه دي انا مش معاك فيها اولا لاننا جميعا مفروسين من اللي بيحصل ثانيا اللي جوانا اكثر مما تصرحي به ولكن عندما نكتب كلام موثق و مكتوب لابد ان نتحري اصول معينه في الكتابه
فهمتي؟

اعلمك ازاي ؟

تحياتي

همس الاحباب يقول...

بصراحة لا تعليق
لانى لو علقت اقول الفاظ بايخة فبلاش
لان ضغطى ارتفع بجد
حسبى الله ونعم الوكيل
فعلا حكام جرب

كيكى عوووووو يقول...

والله هتتعكشى فى يوم
ولا اعرفك ساعتها!!
اةةةةةةةةةةةةةةةةة والمصحف انا زيك واكتر
زهقت على الحال الهباب دة ربنا يطلعنا من الدنيا دى على خير
ايييييييييييييييييييييييييييية
دنيا
وحدواااااااااااااااااا
**********
عوووووووووووووووو

tarek momen يقول...

همس ذات الصوت العالي
الواحد ماعدش عارف لو كان صلاح الدين عايز يورث ابنه كان باع القضية و اتفق مع الصليبيين علي قفل المعابر وقال احنا حاربنا كتير علشان فلسطين وكفاية علينا كده
ولا علي الأقل كان هايورث ابنه وطن حر ويصر علي طرد الغاصب
المسالة بقت واضحة زي الشمس اسرائيل متفوقة علينا بزرع عملاءها ليحكموا المنطقة
لأنه بجميع المقاييس مائة مليون عربي لو ترك لهم المجال للبصق علي اسرائيل لغرقت
انا في عرضك خففي شوية من الفرسة اللي هاتقضي عليكي دي
تحياتي

غير معرف يقول...

سلام عليكم يااخت / همس
علشان تعرفى انى كنت على حق ايام العدوان على غزة من كلامك ومن كلام الاخت رانيا اكدتولى صحة كلامى علشان قبل ماتتكلمى تبقى عارفة الحقيقة فين " اما بالنسبة للناصر صلاح الدين احب افيد علم سيادتكم ان الناصر صلاح الدين الايوبى عندما جاء الى مصر قبل دخولة القدس كان داخل مصر غازى مستعمر طمعان فى ثروات مصر وخيرها مش علشان يوحد العرب عنك فكرة عن كدة ولا نختلف تانى وترجعى تصلحى بخط ايدك
اخوكى فى الله . ميدو

ahmed_k يقول...

فعلا لو كلام صاحبتك ده صحيح
يبقى على الدنيا السلام
اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا
حالنا بالفعل لا يسر عدو ولا حبيب ,
سمعت في الأخبار بعد إنتهاء المعارك ان حماس بتقوم بعملية إعتقال وتمشيط
وحولت المدارس لمعتقلات ومقرات تعذيب
ومن ثم خرج أحد قيادات حماس لينفي هذا الكلام ويؤكد أن من يقبض عليهم هم العملاء ومن كانوا يساعدون العدو في إصطياد فرائسه
الحقيقه غائبه والصدق لا يعلمه إلا الله
فعلا الأنباء الوارد من القطاع ما تزيدنا إلا حيرة
من الذي على حق ومن الذي على باطل
أم أن الكل على حق
وممكن يكون الكل على باطل

لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

Mony يقول...

بصراحة يا همس انا شاكة في البنت صحبتك ديه

اصلي انا دخلت مدونة ناس اسرائيليين و كانوا بيقولو نفس الكلام ده

اه و الله


و بعدين انا حضرت زيارات للفلسطينيين
و لما سألناهم عن حماس و عن المعونات
شكروا جدا في حكومة حماس
مش واحد ولا اتنين

لا والله ده معظمهم

و لما بنسأهم انتوا تبح حماس

كانوا بيقولوا احنا لا تبع دول ولا دول


كانوا بيقولوا ان قبل حماس كانوا بيتسرقوا و بيتنهبوا

انما كلام صاحبتك ده بالملي مكتوب في مدونة واحد يهودي ممكن اديكي عنوان مدونته تقرأي بنفسك الكلام ده

اصل انا بدخل اقرأ كاتبين ايه و بيفكروا في ايه







يالا بأه فين المانجة الساقعة
انا قعدت اتكلم لحد ما ريقي نشف

حكيم النيل يقول...

صلاح الدين حرر القدس بالوحدة وتقوية الجبهة الداخلية والقضاء على الفتن
ومادخلش حرب بانعال ولا بحث عن زعامة وماحررش القدي بالخطب .
أما الكلام عن حماس فللأسف مافيش شخصية حكيمة زى الشهيد احمد ياسين ممكن يلتف حولها الفلسطينيين وكثير من قيادات الحركة قبلوا يكونوا ادوات وبقوا أسوأمن السلطة اللى بيهاجموها
اسمعى تصريح خالد مشعل الاخير ان سوريا شريكة فى " النصر" فى استفزاز اكتر من كده!؟

Tamer Diab يقول...

بصي هقلك حاجة مهمة أوي
أولاً كلامك مليان بحالة من اليأس وده مش صح
مهما حصل برضه مش صح أنك تيأسي
ثانيا ودي حاجة مهمة أوي
زي ما مصر فيها الغبي وفيها الذكي وفيها الوطني وفيها المدعي وفيها الي مش فاهم اي زفت في اي حاجة
ده برضه في فلسطين وغيرها
يعني مستمعيش لواحدة هناك من عامة الشعب عن رأيها في فتح وحماس وغيرها كحكم عام
أحب أقلك وده من فلسطينيين كتييييييييير اوي اعرفهم شخصيا مش بالسمع أن حماس دول ناس مفيش منهم في الزمن ده
وأن كارثتهم كلها أن فتح دول شوية عملاء وأنا شفت بنفسي فيديوهات وممكن ابعتهالك لو تحبي لحركة فتح وهي بتسلم أماكن الخنادفق بتاعة حماس للأسرائيليين
وبعدين علي فكرة موضوع أنهم بيعتقلوا الناس ده غلللللط بالتلاتة والله
حركة حماس بتعتقل رجال فتح العملاء لأنهم بيقتلوهم وبيساعدوا في عمليات اغتيالهم من قبل الأسرائيليين
أنا والله مش غرضي أدافع ولا اقف جون أنا غرضي أني أنضف سمعة ناس أنا متأكد أنهم نضاف زي منا متأكد أني بتكتب دلوقتي والله

همس يقول...

خلاص تعالى نعمل جزب الزهقانين

والطهقانين

ربنا يسترها باه

منورنى يارومانسى

همس يقول...

ولا انا يا عاشقه

الظاهر اللى انى بيتقال فى التلفزيون غير الواقع اللى الناس بتعيشه

والف سلامه عليكى من الغيظ

منورانى

همس يقول...

اللهم امين يادعاء

بجد حالهم يحزن جدا

منورانى

همس يقول...

اهلا يا نانسى منورانا

بصى انا مض ضد نظام ولا حزب ولا جماعه

ان شالله يعملو مليون نظام

انا ضدد افعالهم وضدد النتايج اللى بتترتب على قراراتهم

وضدد طمعهم ومصلحتهم اللى بيسبقوها على مصلحة الناس

وحتى لو سلمنا ان حماس ولا غيرها قاومة العدو

دا مش هيبرر ليها اللى بتعملو فى الفلسطنين

وبعدين ان ولا صحبتى محتاجين حاجه الا نعيش فى امان وبس

واظن دا امنيه الكل

منورانى واهلا بيكى فى اى وقت

همس يقول...

بصى يا مفروسه

صاحبتى كانت وهيا معايا هنا فى مصر

كتن بتحكيلى عنهم برضو

ودا بناء عن حكى اهليها ليها

كانت بتحكيلى ان فى البيت الواحد

واخوات منهم اللى حماس ومنهم اللى فتح

وبيقتلو فى بعض


زهلت اقلها اخوات وبيتقتلو بعض

يعنى الاتنين انيل من بعض

وكتير لما اقلها عن المعونات تقلى وتحلف بالله ان ما فيه حاجه بتوصلهم


غير الا بالفلوس

وبعدين انا مصدقاكى ياستى

والظاهر هيقلو عليا اللى اتقال عليكى


منورانى جداااااا

همس يقول...

( وش مكسوف اند فى بصه فى الارض )

معلشى يا احوال سماح يا هوا

وان شا ءالله بدور على علاج

بس كل ما اقول حاسه بتحسن يطلعلى حاجه تعصبنى

اعمل ايه بس

ما الاقى عندك علاج ينوبك ثواب

ودعواتك يا عمنا

منورننننننى

همس يقول...

تصدق يا خالد باشا

بقى شكلنا هو اللى بقى بايخ اوى

والف سلامه عليك من الضغط

منورنى يا ابو هموسا

همس يقول...

لا الله الا الله يا كيكى

تعالى نطفش من البلد

انا بفكر جديا ان اطفش هههههه

وحشتينى يا بطتى

همس يقول...

هههههههههههه

حلوه اوى لو تفينا على اسرائيل هتغرق

تصدق فكره

تجى يا باباتى نعمل حمله بثق على اسرائيل


منورنى ديما

يا باباتىىىىى

همس يقول...

يا ميدو يا فارسنى ورافع ضغطى بزيادة

حتى لو كلامك صح

دا ما يخلى مصر موقف معادى او مبداها التنفيض

لا طبعا بالعكس دا نهتم جدا علشان هيجى الدور علينا


اما بخصوص صلاح الدين غازى ولا ياهو مانجه

يعنى اصوت

طيب تعرف ياريت حد طمعان فى مصر بس يخلصنا من اسرائيل

وانا اول واحده اعترف بيه


لا انا عندى محاسن مش فكره

منورنى اند فارسنى يا ميدو

همس يقول...

يعنى هيا هتالف يا احمد

وعلى رايك كل الاخبار بتزيدنا حيره

منورنى يا ك باشا

همس يقول...

بصى يا مونى

انا من معرفتى بيها معرفه شخصيه

لمده تلت سنين وكانت شبه عايشه معايا

انا مصدقها

وثانيا على راى دعاء ملهاش مصلحه تقلى كدا علشان مهيش لافتح اقول دى ضدهم ولا ليها اى نشاط سياسى اصلا

دى بتمشى جنب الحيط وكل الكلام دا فضفضه معابا كلام اصحاب يعنى


ولو كلام الفلسطنين دول صحيح

يبقى دا م شبينفى كلامها بالعكس دا بياكدو علشان قالت محدش بيقدر ينطق ولا يحكى ولو حد قال بم بيتقتل

وطبعا عارفين مصيرهم ايه لما يرجعو

او يمكن ما شافو بعينهم زى صحبتى

كل الاحتمالات واردة يا مونى

منورانى

همس يقول...

اه ونبى يا احمد رد على ميدو

اصل بيقلك غازى

هو فعلا من بعد عرفات واحمد ياسين محدش هيعرف يتفق على حاجه

منورنى يا حكيم

همس يقول...

بص يا تامر

هو يعنى انا اللى ما اتعاملت معاهم

وبعدين محدش عارف حاجه


انا قلت انى زهقت ياناس

فكك يا تامر

منورنى

أحــوال الهـوي يقول...

علاجك يا ستنا

تقومي الصبح تبصي في المرايا و تقولي ايه الحلاوة دي
وبعدين تفطري بتاو و تقولي الله ع الجاتوه

و تقبلي جارتكم النكديه و تقوللي لها وشك حلو عليه
تقراي الجرايد بالمقلوب الخبر الوحش تقوللي ربنا يزيد واحد خنق مراته تقوللي يارتني كنت انا و هكذا

يا بنتي شوفي الدنيا بعيون اخري و ان اختلفت في الراي قوللي و ما تجرحيش و ان كتبت قوللي رايك بسياسه و كياسه لكنك بتستخدمي مصطلحات ذوات الاربع للحكام و صناع القرار يعني بتلبسي لنفسك قضية قذف علني
بلاش مثلا ولاد كلب قوللي بوبي
و كلمة زفت قولي بلاك
حاكم و سخ خليه يستعمل برسيل

تحياتي

Tamer Diab يقول...

مع أني مكنتش ناوي أسيبك تفلفصي من الحوار بس يلا مش مشكلة
غلوش ... غلوش وخش في اي حوار

Nancy يقول...

اختي العزيزه همس .. اولا انا بشكرك حبيبتي بانك نزلتي التعليق تبعي وكمان بشسكرم بترحيبك بيا .. انا كنت بس بدي اقولك ان انا يمكن مش شاطره كتير في التعبير عن وجهة نظري يمكن لانو بتنقصني المعلومات الكافيه وانا من الناس اللي مش بحب اتكلم عن جهل لا ساعتها انا اسكت احسن علشان مش اضلل حد .. بس في تعليق للاخت حرة المداد على مدونه تانيه لقيتها وارجو انها تعذرني الاخت حرة المداد اني اقتبست الكلام هيدا منا بدون اذن بتصرف مني انا عنجد بعتذر بس كان من المفيد اني انقل كلام حرة المداد هنا.. الاخت حرة المداد كانت بتقول "ان الكلام اللي ده هو نفس كلام الاعلام ونفس كلام بعض الناس...أنا سمعت الكلام ده بنفس الصيغة دي أكثر من مرة وأول مرة كانت في الاعلام وبعدها رددها كثيرون من العامة... السر ان الفريق المقاوم دائما الاعلام الموجه يفتح عليه النار وعامة الناس خصوصا اللذين لم يقرؤا التاريخ و لم يفهموا انه يعيد نفسه يصدق الاعلام...نفس الهجوم ده كان على الشباب المصري اللي كان بيعمل عمليات فدائية أيام الاحتلال الانجليزي على مصر..نفس الكلام كان على عمر المختار ورفاقه في ليبيا...نفس الكلام على ثورة الجزائر ضد الاحتلال الفرنسي...نفس الكلام عن حزب الله في لبنان بعد انتصار2006 لما حاولوا تأليب الشعب اللبناني عليه لنزع سلاحه...نفس الكلام على المقاومة السنية في العراق الآن ضد الأمريكان وأكيد شفتي الاعلانات الموجهه عن الارهاب في العراق على كل القنوات العربية...المقاومة هي الخطر الذي يهدد العروش والمصالح ولهذا تحارب بكل الوسائل واذا فشلت طرق المواجهة بالقوة معها بسبب الالتفاف الشعبي حولها عمدوا الى تشويه صورتها والصاق التهم الباطلة بهاوتخويف الناس منها حتى يتخلوا عنها...نظرية قديمة جداولأننا أمة لا تقرأ كما يقول موشي دايان ففي كل مرة تنطلي علينا نفس الحيلة القديمة للأسف .. أيضا مقولة أنهم غير متحدين هي من صنع الاعلام...لو فكرنا قليلا لوجدنا أن فصائل المقاومة كلها بلا استثناء متحدة الآن ...الذي انقلب وشق الصف هم السلطة الفلسطينية لانهم أصلا تركوا البندقية منذ أن اختاروا طريق الطاولات والمفاوضات في أوسلوا...وها قد مر 18 عام بدون أي نتيجه ولهذا أيقن الشعب كله أن السلطة كانت تخدعه طوال تلك السنوات فبينما هو في معاناة مستمرة من جوع وفقر وحصار واحتلال يتمتع أفراد السلطة بالمال والقصور والرحلات والملابس والاحذية (السينيه)والحياة المترفة لأقصى حد...لهذا عاد الشعب يلتف حول خيار المقاومة المتمثلة في كل الفصائل من حماس والجهاد والجبهة الشعبية وغيرها.وحماس انتخبت وفازت وأصبحت هي الحكومة الشرعية واعترفت بها باقي الفصائل...لكن سلطة عباس هي من انقلبت عليها..
اذا المقاومة يد واحدة والمارق من الجماعة هم سلطة عباس ودحلان...على فكرة ادخلوا هذا الرابطhttp://www.palestine-info.info/ar/default.aspx?xyz=U6Qq7k%2bcOd87MDI46m9rUx
فتح" تتبنى العملاء وتقدمهم ككوادر أعدمتهم "حماس" .. العميل حيدر غانم نموذجاً
طبعا مازال هناك شرفاء احرار من فتح يشعرون بالخجل من هذه التصرفات" انتهى كلام حرة المداد .. وانا اسفه بجد اني طولت عليكم .. ميرسي قوي ليكي همس :)

Nancy يقول...

هيدا اللينك لبرنامج الحقيقه للاعلامي وائل الابراشي على اليوتيوب

http://www.youtube.com/watch?v=5Tqr-HzwAiw&feature=channel_page

هيدا الجزء الاول من اصل ست اجزاء موجودين على اليوتيوب.

عاشقة القمر يقول...

ازيك
همس
قصة معونات داي في كل دوال حكومات بتؤخدها لوحدها نحنا حصل لنا هكذا كان مره كارث فيضان جات تعوضات تبني بلد كلها بس ي خسا ر همش شوفنا حاجه
ام عن حماس مش عارفه قوليك ايه صدق ولالاانا اختي بتحب حماس اوي
تعرف اي معلومه عن حماس
بعادين انتي سألي استاذه نادره لان هو بعيعرف صح ولا غلط
******* طبعا اتصالت عليكي عشان قوليك مسافر ه انا مسافر فر بنت خالي عقبالك انتي واختك
مهند صار كيف ان شاءالله بلغ الصحه دي بوس قولي من سوما

Abd-Alrahman يقول...

علي راي احم مطر
وغاية الخشونة ان تهتفوا قم يا صلاح الدين قم
حتي اشتكي مرقده من حوله العفونة
ايطلب الاحياء من امواتهم معونة ؟؟؟
كم مرة علي جدار الجبن تجلدونة؟؟
كم مرة في العام توقظونة ؟؟

دعوا صلاح الدين في ترابه واحترمواسكونة
لانه لو قام حكما بينكم فسوف تقتلونه



اولا ازيك يا ست همس
هوة يعني لو ما اسالش عليكي خلاص ولا حتي تفكري تزوري البلوج بتاعي ؟؟
ماشي يا ستي
ع العموم لينا حساب

انا عملت بوست جديد مستني رايك

بس اما تيجي عندي شوفي هعمل فيكي اية

همس يقول...

ياسلام على الكلام اللى كلو تمام

حاضر يا عم الهوا

هتبع الوصفه ووعد انى هستخدم كلمات قاموسك

بس مش شايف انها دلع شوية

وانا مش دلع خالص

انا مفتريه حبتين

هع هع هع

منورنى يا باشا ديما وما انحرمش من نصايحك ولا منك ولا من قاموسك

همس يقول...

انت بتستفزينى يا تامر ماشى

انامعاك ندخل حوار

بس مليش دعوه لو اتعورت انا بقول اهو

وابقى حضر شاش وقطن

بص يا سيدى

انا برضو عارفه فلسطنين كتير

فتح وفلسطنين

وبجد انا ما دخلت فى حوار معاهم زى ما انا قلت بخصوص انتمائتهم

وكل اللى قلته ان الحوار دا عباره عن فضفضه بينى وبينى صحبتى

اللى ما عندها اى مبرر تقول كدا

غير انها عايشه واقع وشايفه بعينها

ورافضه دا كلو كواحده عايشه فى بلد
بين ناس كل همهم يبيدو بعض


بس انا باه معترضه عن حكايه ان ما اسمع راى واحده فى فتح ولا حماس

اولا لو فرضنا انى باخد راى حد فى فتح ولا حماس المفروض اخد راى مين بظبط

اخد راى حماس فى حماس
ولا فتح فى فتح

النتيجه طبعا تشكرات وهما ميه ميه

ولا اخد راى حماس فى فتح ولا العكس

النتيجه زفت ونيله

فاحسن راى والاقرب للصح
ان الشعب هو اللى يحكم اولا ملهمش مصلحه فى شئ الا ان كل النتيجه بتجى على دماغهم

زينا بظبط ما احنا عايشين فى ظل حكومة مهببه وعايشين واقع

ومش مستنين معارض يجى يقول رايه

ولا مسئول يدافع


كلنا عايشين واقع منيل حتى لو اختلفت الظروف والاماكن

وانا بقلك هيا عايشه واقع

مش بتالف ولا عايشه فى بلد مختلفه

واااااااااااقه بتشوفه وبتسمعه



اما بخصوص موضوع ان مبررهم ان دول فتح عملاء للاسرائلين
بصراحه دى مصيبه كبرى ومهببه كمان

حلو اوى اللى بيعملوه فى بعض دا


انا عن نفسى مبفهمش فى السياسه وربنا

بس انا ما بحب اى بلد فيها تعدد السلطات

زى لبنان كدا فلسطين

علشان معظم الاوقات بيبقو ضد بعض وبيحصل فتن

وعلى راى المثل المرك باللى فيها ريسين بتغرق


وبعدين مش حكايه ياس

انا بس مستغربه من حكومات ومقاومة

ومعظمهم منافقين

وشغلتهم الرئيسيه انهم يبررو اللى بيعملوه


واسمحلى مفيش اى مقاومة ولا سلطه محترمه

فى ظل حروب انهم يقتلو فى بعض

انا عن نفسى ما هقبل اى كلام

دا دافعه الوحيد الكرهه

والله احسنلهم انهم الاتنين يغورو فى دهيه

ويسيبو حد من الشعب يحكمهم

بلا فتح بلا حماس


تعبتنى وانا عندى دور فلوزة جامده والله

اى مضاعفات هتجيلى انت اللى هتدفع الفزيتا يا تامر

منورنى يا عمنا

همس يقول...

اهلا بيكى يا نانسى

بص انا مش ضد مقاومات ولا نيله

ولمليون مره

انا قلت ان الحوار دا عباره عن فضفضه


وبعدين انا نفسى ما عدت عارفه انهو الحقيقى

بس هكدب عينى وهما بيقتلو فى بعض

وكل واحد فيهم يقول دا عملاء

والله كلام يحزن

على العموم ان شاء الله هشوف الفديو

ومنورانى تانى مره يا نانسى

همس يقول...

اهلا يا سوما

معلشى والله الاسبوع اللى فات كان عندى دور برد جامد
ولسه يادوب فايقه منه وبقول يا هادى

وتروحى الفرح وتيجى بالسلامه

والله يسلمك

ومهند بيقلك شكرا

همس يقول...

ايه الكلام دا

تسلم بؤين فيهم الخلاصه

انا وشى منك فى الارض يا عبدو والله

حقك عليا

انا عارفه انك مشغول فى الامتحانات

وربنا يوفئك


وان شاء الله جيالك يا باشا

منورنى

ويارب تكون بخير

Tamer Diab يقول...

الف سلامة ومعلش تعبتك معايا
بس ليا تعليق برضه
رخم أنا صح ؟:)

أنتي متخيلة يعني ايه عملاء؟
يعني خاين بلد!
يعني مش المفروض يتقتل ده المفروض يدبح
ومع ذلك حماس مش بتعمل كده
حماس بتعتقلهم عندها ومش بيقتلوا غير الي بيحاول يقتلهم في اشتباك يعني دفاع عن النفس فقط
وبعدين انتي سعمتي ان فتح دي رفعت شماعة اثناء الحرب تدافع بيها عن غزة؟!
يعني ملهمش اي مصلحة من وجود حماس لأنهم متفقين علي بيع البلد وتولع غزة بالأطفال بالنساء بالهباب الازرق كله المهم يقبضوا
انتي شايفة ان ده مش حلال فيه الحرق
وبعدين دوري ورا انجازات حماس في الفترة الي فاتت
اولا هما السبب الرئيسي لحد دلوقتي بالمقامة بتاعتهم في ان السرائيليين ميعرفوش يدخلوا غزة
والي يقلك انهم دخلوا يبقي حاجة من الاتنين
يا اما مغيب من الاعلام كالعادة زي باقي الشعوب
يا اما حزب وطني
الي هما الحكومة المصرية من الاخر
وعلي فكرة انا ممكن اكون مش متأكد من أي حاجة في الدنيا إلا معلوماتي السياسية ومش بقول يعني اني علامة في السياسة ولا نيلة بس مش بقول كلمة في المواضيع دي بالذات الا لما اكون أقدر احلف عليها
وعلي فكرة برضه دي مش آراء حد من حماس
دي معلومات موثوقة منها عن طريق أطباء في لجنة الأغاثة الأنسانية المصرية
بيشوفوا ده بعنيهم هناك
ومن بعض الفلسطينيين الي هما مواطنين عاديين جدا في غزة نفسها وفي القدس
وفي بعض الكلام من مسئولين في حماس
وبعدين خليكي متأكدة الي يجمع عليه الحكام العرب انه كويس يبقي ابن كلب
والي يقولوا عليه زبالة يبقي أنضف حد في الدنيا
مترديش الا لما تخفي من الأنفلونزا عشان مشلش ذنبك بقي :)

همس يقول...

بص يا تامر

انا هرد عليك كلامك دا



بحوار دار بينى وبين صحبتى دى

وعلى الله تقتنع

اصل بصراحه هيا فعلا حاجه لا تصدق

انا عن نفسى مش مصدقه

بس اهو دا برضو من ناس عايشه واقع

استنى بكرا ولا بعده

وهنزل الحوار



منورنى