الأحد، يناير ١٨، ٢٠٠٩

اصلى كنت فى الاسماعيلية


ايه الهبل اللى من الحكام الهطله دى

محسسنى انهم بينقطو فى فرح .... كل واحد عامل قمه فى بلد شكل

وكل شويه بلد ترفض تروح القمه بتاعت البلد الفلانيه

وبينشرو غسيلهم الوسخ قدام العالم

حتى الاجتماع على انهم يقعدو مع بعض فشلين فيه

جتهم القرق لما يلمهم على مره واحده ....

ولا ايه كل قمه يقولو انهم لمو المبلغ الفلانى تقوم القم التانيه تعلى السعر

محسسنى انهم بينقطو رقاصه الله يحرقهم بجاز

بتمنى فعلا يجتمعوا كلهم فى مكان واحد وبدعى ليل ونها وربنا

مش علشان لقدر الله يتفقو ولا يتنيلو يعملو حاجه .... لالا علشان ربنا يكرم اسرائيل

ويطلع صاروخ احول كدا .... وينزل عليهم يولع فيهم وياربت يكون نووى ولا حتى فسفورى

ما علينا دا شغلهم شغل وسخ اصلا .... وشويه نسوان عاملين فيها حكام

الله يحرقه زى ما عكننو عليا من يوم كان اكثر من رائع فعلا

وهو كان يوم اللى دعتنا فيه نهر الحب بجد بشكرها اوى وربنا يجزيها خير على اللى بتعملو

مش عارفه هو حلو من ناحيه ايه بظبط ... بالرغم انه بدا بحول جامد معايا

وكنت عايزة انفجر فى اى حد ... مش عارفه هو انا اللى كنت حولا ولا الناس اللى حولا

كنت مظبطة نفسى على انى اركب الاوتبيس اللى طالع من عندنا بس لقيت الراجل بيقلى مفيش

انا سمعته من هنا وكان هاين عليا اهبدو بحاجه .... يا سيدى ازى دانا من يوم الاربع وانا سات قالولى

فى اتوبيس الجمعه وكمان ماكده امبارح قلى لاء مفيش.... كان نفسى ساعتها اعض حد

بس كتمت غيظ واقول لا لا انتى راحه اسماعليه هدى نفسك خالص

روحت قلت هركب المنصورة ومنها على الاسماعليه .... لقيت طنطا سالت فى منها للاسماعليه قلولى اه

ركبت طنطا ... واللى يجب الضغط ان كل موقف فى ناحيه نزلت من الميكروباص ركبت علشان اروح


الموقف التانى ....وصلت يا اخونا فين عربيات الاسماعليه ...

ايوا يا ابله .... دى اسماعليه .... ايون ... ركبت بس الظاهر كانو مزنقين فى اى راكب

بالنسبه ليهم فمصدقو لقونى اصلى اكتشفت انها راحه الزعازيع قصدى الزقازيق

اول ما وصلت استغرب خلقة البلد ...والسواق بكل برود يقلى عادى مهيا نص المسافه

اركبى من هنا ..... كنت عايزة اقلو انت اهبل يا عم انت .... قلت بلاش انتى راحه اسماعيليه

ركبت تاكسى علشان اروح الموقف التانى علشان اركب اخيرا للاسماعيليه

ورحت وركبت وبعد طبعا ما اتاكدت قلت كفايا حول كدا وابقى اكمل وانا راجعه مروحه

وانا طول الطريقه فرحانه علشان راحه الاسماعيليه اصلى انا بعشقها جداااااااااااااااااااا

مش عارفه ليه .... يمكن للهدوء اللى فيها وانا بحب الهدوء جدا رغم ان اللى يعرفنى يقول مجنونة

ولا بدى على هدوء اصلا ..... يمكن علشان مانحتها وانا مانجويه اصيله ومشروبى المفضل

يمن علشان فنله منتخبها بتاع الكوره علشان لونى المفضل الاصفر .... ولا يمكن لهدوء اهلها

اللى من الممكن تولع فى نفسك قدمهم ومن هدوء اعصابهم ممكن ينفخو فيك كمساعده انهم يطفوك

بس المهم انا بعشقهااااااا جدااااااااااااااااااااا

المهم وصلت اتقابلت فى مع شله البورسعديه وطلعنا على المستشفى وهلو علينا احلى بنات

من الزقازيق بجد بنات ميه ميه .... وسعيده بمعرفتهم اوى ....

وبعدين استنينا الحاج احمد الصباغ وزهرة واحسان باشا اللى حصل موقف ظبطهم فيه

وزورنا طبعا الفلسطنين بس للاسف حصل حركة نص كم من ادارة المستشفى

انهم ما قالو على كل المرضى الموجودين واكتشفنا ان فيه ناس ما قالو لينا علشان نزورهم

ما علينا .... وروحنا مستشفى الاسماعيليه العام .... وكانت فيها حاله واحده وطلع من حماس

وبرضو ادارة المستشفى حاولت تزحلقنا من اول البوابه يقولولنا ممنوع الزياره

وجوه حصل شد مع محمد الشاعر بعد ما اطلب منه البطاقه من واحد ظريف هناك

بصراحه كان غبى اوى ....وبرضو فيه اغبى منه طلب من احسان باشا الصور من الكام

وحصل شد برضو .... كان الهدف الاساسى من الهبل اللى عملوة يخوفونا

ليه مش عارفه ....لدرجه انهم طلبو مننا نشيل الشيلان الفلسطنيه اللى كنا لبسنها

خوف علينا من امن الدوله .... هبله ايه يارب .... خلاص قمل الدوله باه رعب

طظ فيهم .... خلاص بدل ما يبقو امن للناس خلاص يسببو رعب ليهم

غباء .... بس برضو ولا همنى دا انا فى الاسماعيليه ههههههههههه

المهم احلى حاجه ان بعد ما خرجنا من المستشفى وطلعنا ناكل حاجه احسان باشا

ما هدالو بال الا لما رجع للمستشفى واخد حقو .... اهى دى الرجاله ...

احلى حاجه انك تاخد حقك صح ....


بس بصراحه قضيت انا عن نفسى يوم جميل جداااااا واتعرفت على ناس عسل

وقابلت اصحابى العسل طبعا واللى ربنا ما يحرمنى منهم ابدا ...

وقلت باه ارجع تانى اكمل حول فى مواصلاتى .... الحاج هيما ربالى الخفيف
الراجل علشان روحتلو بدرى مره خلاص خد عليها واضطريت اسفتا انى اسيبهم يكملو اكلهم

واستاذن واروح وركبت للمنصورة المرادى قلت اهو تغير علشان الملل ...

وبعد ما وصلت المنصورة وركبت تاكسى علشان اروح الموقف التانى

ولسه راحه اقول على بلدنا ركبت عربيه ..... حسيت انى مش مرتاحه كدا

واللهم اجعلو خير .... قلت لا باه .... ياعم الاسوطا دى راحه فين ... دى راحه السمبلاوين يا ابله

مين ... ايه البندجاوين دى .... قلت بلاش تتعصبى انتى كنتى فى الاسماعيليه

نزلت وركبت لبلدنا اللى تخليلتها الاسماعيليه برضو .... وجيت اقعد لقيت جبنى اتنين اغتت

من بعض .... ومنهم واحد ريحتو غريبه جدا .... زى ما تقولو كدا متليف بصابونه جودمورننج

واكل ودان اهلى من الرغى .... بس قلت بلاش انتى كنتى فى الاسماعيليه

ورجعت سالمة لهيما باباتى حبيبى .... والحمد لله ... بس مش ملاحظين انه اخد عليا

ومدقق فى المواعيد بعد ما كنت برجع الساعه واحده بليل رجعت الساعه تسعه

بس هقول ايه ؟؟؟؟ يلا ابويا برضو وبموت فيه مبيقدرش يرفض ليا طلب ... هو ممكن يطخنى بس


باااااااااااااااااااااااااس دا كان يومي الرااااااااااااائعه .... مش كنت فى الاسماعيليه يا ناااااااااااااس


طولت عليكم بس براحتى دى مدونتى ومش هتعصب على حد علشان انا كنت فى الاسماعيليه


اه اه صحيح ... البوست الغريب اللى فات

كانت بايته عند صاحبتى وكنت فاتحه المدونة وسبتها ونمت هيا باه عكعكتلى فيها

بس لما اشوفها تانى هعضها حتة عضه .... ما تقلقو انا لسه بعقلى ....تقريبا ههههههه




هناك ٤١ تعليقًا:

فاتيما يقول...

يا خرابى على خفة دمك يا متغاظة
و كل ما تختمى جملتك بأنا رايحة او كنت فى إسماعيلية ألاقى نفسى ببتسم من قلبى
إبتسامة كبيرة قووووى
حمدلله على السلامة يا ست البنات
و جزاكم الله خيراً
و تحياتى للوالد و ربنا يخليكم لبعض
و تفضلوا تتنقاروا كدا علطول
فى الخير طبعا
تحياتى
و حبى

mahasen saber يقول...

بعد الجهاد المرير ده والدوامه اليى دخلتيها فى مواصلات الجمهوريه
ااقولك حمالله على السلامه

بس تنزلى الزقازيق ومش تدينى خبر
ما علينا طب اتنحنحى عشان اعرف انك فيها

على العموم انا على نفسى مكنتش فيها والا كنت جيت معاكو

بس بجد كل ما بقرا تفاصيل يوم جميل زى ده بتمنى انى اكون معاكو بس ظروفى بتمشى عكس الريح

بس اكيد فى يوم هكون هناك
بس اكتر ما ضايقنى فعلا معاملة الجرحى بالشكل الدنئ ده يعنى قريت عند نهر ان مصاب حاطينه فى الكوريدور ازاى مفهمش
امال لو مكنوش اهلنا وفى ازمه
ودول ضيوفنا كمان
احنا بقينا بنكرم ضيفنا قوى كده ليه

أمل حمدي يقول...

انا بحييكي وربنا يتقبل منك يارب يا حبيبتي
تعبتي قوي في المواصلات بس كله يهون

وها اقولك ايه اصلك كنتي في الاسماعيلية

ناصر روكا يقول...

واجمل مافى الموضوع أنك كنتى ماسكه أعصابك علشان خاطر الأسماعيلية
والله اسماعيلية نورت بك ياهمس وبصحيتك الحلوة يارب دايما نجتمع على الخير

تحياتى

همس يقول...

يارب اكون ديما ابتسامه ليكى

هعمل ايه بس مع باباتى لازم كل حاجه بالمحايله بس على مين هههههه


منورانى يا فاتيما ديما

واشوفك ديما على خير

همس يقول...

الله يسلمك يا محاسن

هو فعلا يوم جميل

بس المعامله هناك رخمه جداااااا

وان شاء الله هنشوفك على خير ديما

همس يقول...

هههههههههه

فعلا يا ماما اموله

كنت فى الاسماعيليه هنقول ايه

منورانى بالجامد اوى

ووحشتينى كنت متوقعه انك هتيجى

بس يلا نشوفك مره تانيه على خير ان شاء الله

همس يقول...

اهلا اهلا يا روكا

دا انت اللى منورنى هنا والله

طبعا انا عامله دلوقتى دماغ اسمعلاوى بالجامد

ونشوفك ديما على خير

ahmed_k يقول...

ههههههههههه
بقا كل ده حصل ركبوكي الزقازيق وأنتي مش عارفه هههههههههه
حلو أهو يوم فسحه
وليه مروحتيش السمبلاوين دي بسمع عنها بلد حلوه خالص كان من جملة الفسحه
بس يوم بالتأكيد جميل
والأجمل التجمع الرائع بتاعكم

تقبلي خالص تحياتي

عاشقه الرومانسيه يقول...

مش معقول دمك ده شرباااااات
انتى بجد بنت تجننى
والله ول السكه قصدى طول ما انا بقرا البوست خايفه عليكى بعدين تتوهى
حمد الله على سلامتك ياقمر

بنوته مصرية يقول...

ههههههههههههههههههه

طيب متيجي تقعدي معياا يومين كدا في الهدوء ده

نورتي اسماعلية يا فندم

وسعيده اني شوفتك لتاني مرا

اشوفك علي خير
وحمدالله علي سلامتك

Unknown يقول...

ياخبر يا قلبى دانتى تعبتى اوى على ما جيتى
معلش حقك على راسى والله
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
وربنا يكتب لك كل خطوة حسنة ان شاء الله

Unknown يقول...

ياحاجة ارسلهم ميل بالله عليكى عايزة الصور
عشان تبقى معايا
انا بحبهم لانهم بيفكرونى بلحظات حلوة معاكى
ابعتيهم
:((

أحــوال الهـوي يقول...

انت محسساني انك عايشه في الادغال

و يلاش نجيب سيرة بعض ال الزعازيع

المهم الثواب علي قدر المشق

ربنا يتقبل منك
بس بجد الجزء الاولاني من البوست هايل
مع التحفظ علي بعض الالفاظ

تحياتي يا ساكنة واء الواء

Mony يقول...

يانهااار

دانتي اتبهدلتي يا بنتي

ربنا يجعة في ميزان حسناتك

كان نفسي فعلا اجي معاكم
بس انا باه كنت بزور الجرحي اللي في مستشفي تبارك
اصل البنت بنتي كانت عيانة و قاعدة هناك كام يوم



ماتنسيش تقوليلي لما تنزلي القاهرة
علشان انت ليكي عندي عزومة

romansy يقول...

يا نهار ابيض على المشوار انا عارف الرخامه بتاعه المواصلات
مفيش حد عايش فى البلد دى
غير الناس اللى عندهم عربيات ملاكى
بهدله فى المواصلات ومفيش تخطيط للمواقف
ولا اى حاجه خالص
بس نعمل ايه بقى
اهى بلدنا وبنحبها برضه

بس الجميل انك عملتى اللى عليكى

princess يقول...

انتى لفتى محافظات مصر هههههه
اهو برده تشوفى مصر :)
وحلوة اصل انا كنت فى الاسماعيلية:)))
ربنا يجازيكى خير على التعب ده كله
تحياتى

همس يقول...

لا كنت عارفه وبسطعبت

مزونقين فى نفر

قلت اوجب معاهم

الناس لبعضيها برضو

انت داخل يا احمد تفرسنى

ماشى ماشى



منورنى يا خويا

همس يقول...

الله يخليكى

لالا انا مش بتوه بس بحب الف

مها الف بوصل للمكان اللى انا عايزه

هنقول ايه حول بعيد عنك

منورانى يا جميل

همس يقول...

اولا هيا تالت مره يا رودى

مش تانى مره

ثانيا ياريت

طب اخطفينى ينوبك ثواب فيها

اعتقلينى هههههههههه


انا اللى اسعد بمعرفتك يا جميل

وبوسيلى نوووووووور

همس يقول...

لالا ابدا يا نهر

بالعكس انا كنت مبسوطة جدا

وجزاكى الله كل خير

وحاضر هبعت الصور


وبجد متشكره اوى على دعواتك الجميله دى

ويارب يكون فى ميزان حسناتك

همس يقول...

اه طبعا انامن الادغال

اومال ايه


ومالو اتحفظ يا سيدى انا عندى ديموقراطيه احيانا مش ديما

اصلى بحب افترى ساعات

بس صحيح الواء دا قريب واوا

ولا ايه

همس يقول...

الف سلامه على بنوتك يا مونى

وربنا يقومهالك بالسلامه

وجزاكى الله اياه برضو


ومن عنيا حاضر

بس هتعزمينى على ايه محشى

ولا اقلك خليها سر علشان العين

هههههه

منورانى يا مونى

همس يقول...

طبعا بنحبها

بس يارب يارومانسى هيا تحبنا

منورنى ديما يا باشا

همس يقول...

اه تقريبا

لفيت محافظات مصر

وبفكر الف خارج القطر المصرى

ربنا يعنى باه والاقى موصلات

هههههه

منورانى يا برنسيس

همس الاحباب يقول...

هههههههه ههههههههه
ايه يا بنتى فى ايه
كنت فى الاسماعيلية
حاسس انك كنتى واقفة على الجبهة
عرفنا انك كنتى فى الاسماعيلية
وبعدين راعوا شعورنا واننا كان نفسنا نروح الاسماعيلية برضو
ههههه
جزاكى الله خيرا
وجعله فى ميزان حسناتك
دمتى بخير

بذرة امل يقول...

ازيك ياهمس
بصى بجد انا اتخديت اول لما سألتينى انتوا منين قولتلك الزقازيق
لاقيتك عايزة تمسكى فى رقبتى
قولت اكيد انتى متغاظة من الزقازيق فى حاجة
بس بصراحة انا دلوقتى قدرت الله يكون فى عونك فعلا موقف رخم جداً
اه صحيح نسيت اقولك
ان احسان لما راح مع الامن عرف ان الراجل اللى جوه قائد فى فتح مش فى حماس
انا عن نفسى اتصدمت لأنى قعدت اتكلم واشكر فى حماس مع المرافق بتاعه واقوله دول عملوا وعملوا طلع فى الآخر فتح شوفتى بقى

mohammed alsha3r يقول...

نورتي الاسماعيله
ومشكوره على الجهد

ويارب يتقبل يارب

على فكره انا كنت قاصد اعمل مشكله علشان الكلاب دول تحس بقدرها مش الكل يخاف منها

وحسبنا الله ونعم الوكيل

وسبحان الله نده لي فى الاخر وقال لي متخفش مش كتبت حاجه

والله قلت له ولو كتبت مش خايف

وانا اتعلمت

ان خفت مش هتكلم ولا هتحرك

وان اتحركت واتكلمت مخفش

عربي نيوز يقول...

يا رب لا نملك الا ان نقول حسبنا الله ونعم الوكيل في كل من تآمر على اهل غزة واطفال غزة
حسبنا الله ونعم الوكيل على قادة وحكام عرب صمتوا حين رأوا دماء غزة تنزف وجراحها تأن
حسبنا الله ونعم الوكيل في ذلك اللامبارك (لا بارك االله فيه) الذي أغلق المعابر امام اهل غزة وشارك في قتلهم

حسبنا الله ونعم الوكيل

لا تنسوا اخوانكم في غزة من دعائكم

||..بحــر الدموع..||

همس يقول...

طب وربنا يا خالد باشا كنت فاكره

انك هتيجى وقلت هغيظك زى كل مره بس انت رفعت الرايه هههههههه

كانت نقصاك انت والبت كيكى ومونى
وناس كتيره

يلا حصل خير خيرها فى غيرها ان شاء الله بس نتقابل فى حاجه عدله شويه

ومنورنى واشوفك ديما على غيظ قصدى على خير هههه

همس يقول...

ههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههه

نسمة انا مش عارفه اقلك ايه

بس الحمد لله ان الراجل ما حدفك من الشباك ههههههه

منورانى يا جميل

عاشقة القمر يقول...

انا مش فاهمه قصة العضه ايه ههههههههه انا خافيه اهتعضب منهد ههههههه علي فكرها كان في قناة دريم بقول في ظاهر في مصر باين تطبقت عليكي في مثل زمان بقول بيسأل مش بتوهه الان بقيت بعكس هو تطبقت فيكي بارغم بعرف انتي اخره شقاوءها ههههههههههههه ليه اي كفر الشيخ مفيش فيها هدوء انتي كده اهتخلني مش اهجي ههههههههههه حتي بجد متغاظه منها اوي ليه تشيلواالشيلان الفلسطنيه دي اقل حاجه احد يعملها ماام مش قدارين نعملها لهم حاجه دي نعبر لهم بها بس ظريف قصة كنت في الاسماعيليه هههههههههههه ربنا يجعل في ميزان حسناتكم

غير معرف يقول...

يوم فعلا كان لذيذ بس الالذ انى اتعرفت على الحاجه همس اللى ربتلى الخفيف هناك بس والله زى العسل اصلا كل كفر الشيخ عسل والمدونه زى الفل

همس يقول...

يا اهلا يا شاعر

دى منوره بيك وبكل اللى راحو

وعلى فكره هما جبناء جدا

وفكرهم من رفع صوتهم يقدرو يخوفو


هبل بعيد عنك

على العموم منورى يا شاعر

ونشوفك فى الخير ديما

همس يقول...

حسبنا الله ونعم الوكيل

مفيش حد هينساهم

استحاله طبعا

واهلا بيك يا بحر الدموع

Sumaya Rabie يقول...

هيا اسماعيلية بلد تحفة فعلا .. مافيش هدوء كده
بس كل ده يجراالك عشان تيجي؟؟ أنا لو مكانك متهيألي كنت هرجع بصراحة .. هحس ان ربنا مش راضي بقى :D ..

همس يقول...

ازيك يا عاشقه

اعمل ايه بس من غيظى


منورانى

همس يقول...

الله يعسلك

الحمد الله انى ربيت حاجه

انتاج وتاثير جامد مهو اصلا كنت فى الاسماعليه

وتسلمى اكيد انتى بنوتة من الزقازيق

على العموم منورانى يا جميل

همس يقول...

لا دا ادانى اصرار

دى اسماعيليه

وبعدين انا اصلا كنت مضطهده جدا من قبل الساده السواقين ههههههه

منورانى يا سميه

أحــوال الهـوي يقول...

انت زعلت

اناباحب اضحك معاك
و اشمعني بتفوتي كل شئ لانك رحت اسماعيليه و جايه تخدي علي خاطرك مني

اسف الحكايه دعابه بعد ساعتين رغي منك

زعزعاوي

همس يقول...

زعل ايه بس

ربنا ما يجيب زعل ابدا بنا يا عمنا

وبعدين مانا عارفه انك بتهزر

انا كمان بهرج

وايه زعزعاوي دى

يالهوى هو انت من الزقازق ولا ايه