الثلاثاء، يناير ٢٠، ٢٠٠٩

اصعب كلمات الحب

اهم حاجه انا صاحيه النهاردة من النوم بعد ما حلمت بخطيبى السابق وانا لما بحلم بيه بصحى مخنوقه جدااااااااا
وافضل ابكى واقول ايه الهبل دا ... لسه بحلم بيه بعد اربعه سنين وهو تلاقى عياله دخلت المدرسه
ودلوقتى وانابفتح الايمل لقيت مبعوتلى الكلام دا
اتخنقت بزياده .... بالرغم انه كلام رائع جدا فى معناه ....وبيلمس اى حد من جواه
******
اصـعـب كلـمـات الحــب
صعب أن تحب شخصا لا يحبك
الأصعب أن تستمر في حبه رغم عدم إحساسه بك
صعب أن ينتهي الحب الصادق نتيجه لأمر تافه
الأصعب أن يستمر الفراق لأن كل طرف ينتظر إشاره الرجوع من الآخر
صعب الوداع في الحب
الأصعب أن ينتهي الحب دون كلمة وداع
صعب الفراق في الحب
الأصعب أن يظل طرف واحد فقط أسير لذلك الحب والحبيب
صعب أن تختار من تحب
الأصعب أن تحاول كراهية من كنت تحب
صعب أن تقع في الحب في الزمن الخاطئ
الأصعب أن يتوافق ذلك مع الشخص الخاطئ
صعب أن يجفاك الحبيب لأسباب غير واضحه
الأصعب أن لايبرر لك غيابه رغم سؤالك الدائم عنه
صعب أن تقع في حب شخص قلبه لا يزال ينزف من خاينه موجعه
الأصعب إقناعه بأنك شخص مختلف
صعب أن تشعر بالحاجة الى الحب
الأصعب فقدان القدره على الحب
صعب فقدان القدره على الحب
الأصعب أن تظل مؤمنا بفقدان هذه القدره
صعب أن يبدأ الحب بالشفقه
الأصعب أن يستمر الحب بالشفقه
صعب أن يتحول الحب الى
الأصعب أن يتحول الحب الى عداوه
صعب أن يأتي الحب قبل الزواج
الأصعب أن يأتي الحب بعد الزواج
أن تحب أكثر من شخص في حياتك
الأصعب أن تجمع أكثر من حب في وقت واحد
صعب أن يعود الحب كما كان بعد الفراق
الأصعب أن نظل ننتظر عودته كما كان
صعب أن تختار بين أكثر من حب
الأصعب أن لاتجد من يستحق الإختيار
صعب محاولة إرضاء الحبيب
الأصعب أن يكون من النوع الذي لا يرضى بسهوله
صعب أن يغار عليك من تحب
الأصعب أن لايغار عليك مطلقا
صعب الاختيار بين الحب والكرامه
الأصعب أن تكون مجبرا على التنازل عن أحدهما
صعب أن تقتل الحب من قلبك
الأصعب أن يحاول الأخرون قتل هذا الحب
صعب أن تضحي من أجل الحب
الأصعب أن لا تجد من تضحي لأجله
الظاهر الصعب والاصعب اننا نلاقى فعلا شئ صادق

هناك ٤٨ تعليقًا:

بذرة امل يقول...

صعب الاختيار بين الحب والكرامه
جميلة دى جدا
اللى كاتب الكلمات دى بيفهم اوى

عاشقة القمر يقول...

انا جيت قوليك اسفه انتي عارفه وانتي واختك غالين عليه
علي فكرها انت اكيد حملت بيه ممكن عشان العيدالحب قراب
ان شاءلله همس ربنا بعضوك احسن منه عسي تكرهوا شئيا هو خير لكم
نحنا الاثنين في الهواء سواءه ههههههههه
انتي بنت حلال ان شاءالله ربنا يسعدكي
اماكمان اليوم جاني داهفعلا كلمات جميل بس فعلا لي زينا هذاه كلمات لك حق انا مثليك
ياربت تجي تشوفي هديتك

dreem يقول...

هالو يا شابة
بصى يا اوختشى
الحب
الحب فى الارض بعض من تخيلنا
لو لم نجده عليها لاخترعناه
واخدالى بالك ؟؟
انتى بس اكيد اكيد محتاجة شووية مشاعر
خليكى جامدة وبطلى عبط بقى واوعى تعيطى ولما اشوفك هبقى احضنك
ماشى ؟؟

زهرة الجنة يقول...

الشيء الصادق دايما موجود
لكن لكل شيء وقته

وصعب اصدق انه البوست ده من غير سبب
هههههه


أدخل مدونتي ليكي تاج جاوبي عليه بصراحة

غير معرف يقول...

والاصعب اننا نلاقى فعلا شئ صادق

ربما هذا هو المفتاح
الصدق منجي دائما

لو توفر هذا الحب الصادق هو ما يستمر لكن لا يمكن ابدا ان يكون الحب مزيف ويستمر


الاجمل صديقتي ان نبحث عن الحب الابدي مع الشخص المناسب في الوقت المناسب ونن في حالة مزاجية تسمح لنا بالاستمتاع بالحب


ولكننا مدمني تعب وملل وكأبة

ونتعب اذا مر يوم بلا نكد

اشعر ان المفاهيم اختلطت بين الحب والحزن

tarek momen يقول...

الأصعب من كل ذلك ان تقتنعي انه بعد مرور ثلاثون عاما سوف تنظري لهذه السطور و تبتسمي
لو اطلعتم علي الغيب لاخترتم الواقع
تحياتي

شفـقــة و إحســــان يقول...

نفسى اعرف مين ده اللى بعتلك الكلام ده وجه على الوجيعة
بعدين انا ما كنتش اعرف انك ركيكة ورومانسية كده حلوة ركيكة دى؟؟
هههههههههههههه
انا اتخدعت يا رجالة
وحشتينا

romansy يقول...

مش تتخقى ابدا
الكلام قاسى قوى بس اصعب الحب
اللى من طرف واحد
مع انه حب بيدى ومش مستنى عطاء

Tamer Diab يقول...

أول زيارة ليا وشكلي كده أول تعليق
:)
بصي هقلك حاجة بجد حلوة أوي وريحتني بس بعد فترة كبيرة
هي عاملة زي الامثال بتاعة ستي وستك كده
الي ميعملنيش وردة في شعره
معملوش جزمة في رجلي
(والله تعبت عقبال معملتها اقل من الجزمة اوي)

أحــوال الهـوي يقول...

يااااه

لا تلومي نفسك علي احساس صادق
و تذكري متعة الحب و انسي قسوته
و لا تلومي الحب فقط لومي من لم يستحق حبك

انت كنت صادقة المشاعر و هو كان زائف الاحساس
غدا سوف يأتيك من ينسيك ماضي فان و لن يعود
افتحي بقلبك صفحة جديده لتستقبلي حب قادم و لا تجعلي الماضي يسيطر علي مشاعرك و يوهمك بان الكل سواء

عزيزتي اتحدث اليك من القلب لانني مررت بتجربتك و كدت ان اكفر باي تجربة جديده حتي قررت ان اجد المتعة المفقودة و كلما ظننت باني وجدتها افقدها و احاول لان الحب نعمة ينالها البعض و ليست سبيل يمشيه كائن من كان
لا تحاولي الكراهيه لمن احببت لانك لن تفلحي ابدا و لكن و جهي طاقتك للقادم الآتي

تحياتي

Unknown يقول...

طيب انتى عايزة تتنيلى تعيطى انا مالى
تخلينى ابكى انا كمان لية
اية يابت الخانقة دى
اقولك اهو 000 وراح
تجربة وعدت وانسيها وانسى قلبك كمان بالمرة

صبرى نفسك بانك عارفة ان الرجال فى بلدنا قليلين

Unknown يقول...

نكدتى على
الله يسمحك
بس عارفة اكيد ربنا هيرزقك من يستحقك

ولد مصري يقول...

والله أنا رأيي تسيبك من الحكومة واللي بتعمله وتخليكي في مواضيع المشاعر ده ولو ان الاتنين بيوجعوا القلب بس الجكومة بتجيب الضغط والسكر مع وجع القلب :)

مافيش حاجة صعبة لكن كل شئ بيحدث بقدر

تحياتي

princess يقول...

انا عايزة المانجة قبل ما اقول حاجة:))
اللى ربنا كاتبه هنشوفه
بس كده

همس يقول...

انا راى كدا برضو يا نسمه

منورانى يا جميل

همس يقول...

كل سنه وانتى طيبه يا سمية

ونبى يا بنتى ما فكرت فى حاجه

بس هقول ايه


وحاضر هاجى يا بطتى

همس يقول...

ياختى عسل

اخدتلى حضنى يا ياناااااااااس

اعملى حسابك هتسددى اخر شهر 2

اشوفك واخد الحضن بالمره

بس انا بعيط من فرستى اصلى ما لحقتش اخلص على امه اصلها كانت مفتريه
هههههه

منورانى يا بطة

همس يقول...

برضو انت تبع صعب

وبعيدن لما اشوفك

سيبالى فى كل الدنيا سبالى هديه

ويطلع فى الاخر تاج

وانا قلت هطخ اللى هيبعتلى تاج بعد كدا

بس لما اشوفك

وعلى العموم هفكر

هههههه

منورانى يا نوحى

همس يقول...

لا والله يا جود

انا محبش النكد

بالعكس انا بهرج جدااااا

وحتى الجد عندى بقولو بتهريج


حقك عليا اول مره تدخلى المدونة

شوفت حاجه غم

بس فكك فكك منورنى

واهلا بيك فى ارض مدونتى

همس يقول...

ياااااااااااه يا باباتى

تلاتين سنه

انا لسه هعيش كدا كلو

يعنى ياعتها هيبقى عندى ستين سنه

زى غزة دلوقتى

تسلملى يارب

منورنى ديما يا باباتى

همس يقول...

يا دى الهنا يا رجاله ويا بنات

احسان باشا وشفيقه هانم منورنى

لالا ما خدعتك ولا حاجه

بس هيا تمويه مش اكتر

ولا يمكن انفصام فى الشخصيه

او يمكن كنت شريرة وتحولت

هئ هئ هئ

يا عينى عليا


بس فكك

والله منورنى ووحشوتنى جداااااااااااااااا

همس يقول...

ياسلام يا رومنسى

دخلى دخله هادية اوى

وانت شايفنى كدا

هههههههههههههههههه

رايق يا خواتى

منورنى بجد يا هادى قصدى يا رومنسى

همس يقول...

طب يا تامر ينفع كوتشى

اصلى بفضلهم مريح فى المشى جدا

هههههههه

دمى تقيل صح

بس انا قلت افك القاعده

اصل مش معقول اول مره تشرفنى

اكلمك مكشره يا عم

وبعدين روق

ما دايم الا وجه الله


اهلا بيك يا تامر ومنونى جدااااااا

وابقى خليك حنين على الجزمة

هههه

همس يقول...

يا انت يا هوااا

اهى الكل سواء دى اللى شغاله

هههههههههه

تسلملى يارب على النصيحه اللى غاليه

وان شاء الله ربنا يسهل

بس حد يعبر ههههههههههههه


والله ضحكتنى


تسلملى يا هوا

ومنورنى باستمرار

همس يقول...

ياه يا نهر

طيب طالما اتخنقتى

خدى عندك

اناهارده كنت فى الاسكندريه

مع بابا وكنا عند الدكتور

وانا قاعده متنحه فى التلفزيون لقيت الاغنيه بتاعتنا


واحنا مروحين واسمعلك ميت مره سواق بينده على بلده وانا متلقحه فى الميكروباص اللى جنبه


يلا كملى عياط

وانا هروح ادورلى على سندوتش اصلى جعانه ههههههه


والله ما قصدى اضايق حد

بس انا ليا لحظات غم كدا

وبحب ابهت على الناس ههههههههههه

اشمعنى انا

بهرج اند بهزر

فكك وتسلمسلى يا نوحى

وما انحرم منك ابدا

همس يقول...

انا هسبنى من الحكومة

ومن المشاعر

واخلينى فى البدنجان

اريح والله يا مصرى

على رايك كلو وجع قلب

منورنى يا باشا

همس يقول...

تصدق فعلا انا محتاجه نضرب لينا

مانجه اهى هتخرجنا من الجو دا

وعزما كل اللى خنقتو

اشرب وانتم تتفرجو عليا وبعديها تحاسبو

هههههههههههههه


منورانى يا برنسس

أحمد بكر يقول...

صعب اوى البوست ده
خصوصا انه مبيخليش جرح الا و بيجى عليه
على العموم ولا يهمك و ان شاء الله تلاقى حب احسن
هو صعب
بس مش مستحيل

MISS\GH يقول...

اولا يا همس انتى دمك زى العسل وبسيطه غير متكلفه فى كلماتك وموضوعاتك اكثر من رائعه حقيقى انا قريت البوست بتاعك وبحييكى بجد عليه
بصى هاقولك على حاجه ربنا كبير قوى وبيدى كل واحد على قد نيته وان كان مقسمش ليكى بالشخص ده فاكيد ان شاء الله هيجى لك الافضل والاحسن والى يحبك ويخلص ليكى بجد بس متضعفيش وخليكى قويه واكتبى كتاباتك همساتها رقيقه اوى
بحييكى بجد

همس يقول...

لا حولا ولا قوة الا بالله

دا اتضحلى ان انا غمامه بشكل وحش خالص

سلمتنا كلنا من الوجع

واهلا يا بيكر

منورنى

همس يقول...

تسلميلى يارب يا مس

دا من ذوقك


انا اصلا بكره كلمة ضعف دى

والحمد لله ما بضعف مش شايفه التناحه اللى انا فيها

بس اهو بتغااااااااظ


ما علينا ان شاء الله كلو خير


منورانى بجد

ويارب اشوفك ديما

Tamer Diab يقول...

لا والله دمك خفيف :)
وبعدين براحة ع الجزمة ايه بس
انتي عارفة عبد الفتاح القصري

مفيش حنفي

خلاص هتنزل المرادي

انتي مش عارفة حاجة :((

داليا ..قوس قزح يقول...

الكلام فيه حكم كتير كويسة و حقيقية

بس معجبنيش الجزء ده
صعب أن تختار من تحب
الأصعب أن تحاول كراهية من كنت تحب

ليه لازم نكره اللى كنا بنحبه !!
ليه منشوف ان حالنا احسن كتير من ناس تانية عمرها ما حست الحب و نفسها تعيشه دقايق
و نحط فى بالنا ان الشخص ده ادنا الفرصة دى و جربنها بحلوها و مرها

هو من الاول مش نصيبنا .. بس من خلاله عرفنا معنى الحب و معنى عذابه .. وده سبب كافى اننا منكرهوش و نشوفه بس جزء من حالة عشنها

اما عن الاحلام فدى ممكن تكون نتيجة العقل الباطن اللى لسه مفيش حاجة تانية تشغله
حاولى تدى الفرصة لقلبك مرة تانية بدون ما تفكرى فى اللى فات

عاشقة القمر يقول...

صعب لحظات حياتك
من منا لم يمر بلحظة اعتقد انها اصعب لحظات حياته؟
لحظة يتمنى ان يعود الزمن للوراء قليلاً حتى يغير
ما يستطيع كي لا تمر عليه هذه اللحظة.
لقد استطعت ان ارسم بعض اللحظات التي غالباً
ما تكون من اصعب لحظات حياتك.

اصعب لحظات حياتك

عندما ترى بعينٍٍُِِيك ما لا يصدقه قلبك ولا عقلك

اصعب لحظات حياتك

عندما تفقد من تحبه دون أن تقول له......... أنك تحبه...

اصعب لحظات حياتك

عندما ترى دمعة من تحب , فتقف عاجز عن ازالتها....

اصعب لحظات حياتك

عندما تبتسم للحياة , وتقول ان التعاسة قد فارقتك
اخيراً, فتفاجأ بأنك قد خسرت اعز الناس اليك

اصعب لحظات حياتك

عندما تبكي وتبكي وتمر الساعات ومازلت تبكي
وفي النهاية.........لايشعر بك احد...

اصعب لحظات حياتك

عندما تفتح عينٍٍُِِيك باحثا عن النور الذي يحول
حياتك, فتجده بين انامل من يبغضك

اصعب لحظات حياتك

عندما تملأ الدنيا سعادة وفرح , لتفاجأ بطعنة في
الظهر مِن مَن كان سبب هذه السعادة... اشوف داه كمان جاني في ايملي

عاشقة القمر يقول...

بعادين عايزه اعرف هو في العيد عشان تقول لي سنه انتي طيبه

همس الاحباب يقول...

ده انسان غاوى يفرسك ويغيظك ولا ايه
وانتى نزلتيها فى بوست علشان تفرسينا وتغظينا
ماشى يا ستى
ربنا يوفقك ويكرمك دنيا واخرة
وكل واحد بياخد نصيبه
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم
تحياتى وتقديرى

صبرني يارب يقول...

مين قال الاصعب يجى الحب بعد الجواز؟؟؟

ده كلام الافلام بس

واي حاجه قبل الجواز اعتبريها كي جي وان حب لا اعتبريها بيبى كلاس حب

وكل الى يقولك كده يبقى عبيط وما عرفش يعنى ايه حب

وانتى كمان يا جميل عبيطه ههههههههههههههههههه

معلش يعنى
بس يا بنتى الدنيا ما بتقفش عشان حد

عيشيييييييي

والحب كتير اوي وفى كل مكان بس المهم نشوفه ما نبقاش نظرنا ضعيف

لو لقيتك بتعيطى تاني على الموضوع ده هاتضربي يا جميل

عارفه انى اول مره اعلق هنا وزمانك بتقولي مالها داخله فيا شمال كده هههههههههههههههههههههه

بس انا سمعت عليكى كتير من البنات داليا والشله كلها

همس يقول...

الجهل حلو برضو يا حنفى قصدى يا تامر

وبعدين خلاص بلاها راحه

دووووووووووووس يا معنمى

منورنا يا حنفى

همس يقول...

مهو الباطن ينشك فى معميعو يا داليا

بس اللى غايظنى ان ما كان على بالى

هو فعلا العقل المتبطن دا


وجهة نظر برضو

بس انا ضدها نوعا ما

الحب لو ما طلع فى المكان المناسب يبقى خسرنا حاجه جميله اوى جوانا

ويبقى جوانا فرااااااااااغ

هوااااااااااااا

فحرام يعنى نخسرها الاحتفاظ بيها احلى

يا بطه

منورانى يا داليا

واشوفك على خير

همس يقول...

انتى ليه عايشه الصعب يا عاشقه

فكك باه

وبعدين مش بتقولى عيد الحب

اولا اسمه يوم الحب

بدل ما نعمل فتنه دينيه

وبعدين على اساس كدا قلت كل سنه وانتى طيبه

همس يقول...

اه يا يا حاج خالد

هو انا ناقصه فارسه

وتسلم على الدعوات يا باشا

انا واياك يارب

منورنى

أمل حمدي يقول...

عمر القلب اللي حب مايعرف يكره

ادعي له وللحظات حلوة عشتيها معاه

والقسمة والنصيب مالكوش يد فيها

على فكرة الرسالة حلة قوي

سلام يا همسة

همس يقول...

جميل وعبيطه

تيجى ازاى بس

وبعدين هو انا اللى قلتو

طب تصدقى بالله احلى حاجه الجواز وبعدين الحب فين ايام زمان

الواحد كانت يتنيل يتجوز من غير ما يشوفها الا بعد العيل الاولانى
ههههههههههه



انا بصراحه واخده وماشيه وحافظة مبدا امى

ان الزوج بس هو يعتبر الحب الاول والمستمر والاخير

واللى قابله لا يزكر


ما علينا

ويعدين انتى دخلا شمال بس
دا انتى دخله فى الاتجاهات الاربعه يا نوحى

وبعدين تلملى داليا اللى مصيتانى

وودانك اللى سمعت يا جميل

وما تقلقى لما اشوفك بس

طوبه فضه وطوبه دهب يقول...

حقا دائما ما نعقتقد ان ما نقع فيه من مشكلات شىء صعب ولكننا سرعان ما نكتشف ان هناك الاصعب ففى كل حال لايسعنا الا ان نقول الحمد لله الذى لايحمد على مكروه سواه

همس يقول...

صعب يا ماما اموله

افتكر خلينا احسن ننسى

هنفضل نخنق فى نفسنا لحد امته


ما علينا

منورناااااااااانى يا مامتى

همس يقول...

فعلا يا دهب


الحمد لله على كل شئ

اهم شئ فعلا اننا رضى ونكون قانوعين بقدرنا

منورانى يا دهب

غير معرف يقول...

بحبك ياستامونى مهما الناس لامونى ؟ العاشق الولهان والمتيم ميدو

همس يقول...

ماشى يا ستاسبره

وايه عاشق ولعان

والله لقايله لنور يا ميدو

لو ما خلتها تبيتك فى البيت النهاردة

ههههههه

ال متيم ال

ياعم اركن