الأربعاء، يناير ٢٨، ٢٠٠٩

اجابات لا تخطر على عقل بشر ولا حتى حيوان ولا جماد


انا اتقابلت فى العربيه مع بنت بتسالنى ... هو حضرتك درستى فى المدرسه الاعدادى بتاعت البلد

انا طبعا بكل اسف مع زحف الذكريات المهببه اليا ... اه انا اشمعنى

اصل انتى درستيلى ...

انا باه ... بنحنح وعامله فيها صغنونه .... انتى متاكده ... ليه هو انتى فى سنه كام

انا فى كليه تربيه يا ابله ...

ما شا ء الله .... والله كويس ان فى حد فيكم دخل كليه ... وكمان تربيه

بقولها وانا بفتكر الشهر الحزين اللى درسته فى ام المدرسه دى اللى تنحرق

عن قريب والتعليم كلو فى مصر ان شا ءالله

ال وانا اول ما اتخرجت عندى طموحات باه وعامله فيها بورم ... وانااللى هخلى العيال ميه ميه

واى حاجه كنت معترضه عليها ايام المدرسين مش هعملها

انا هحبب العيال فيا هبقى صحبتهم مش مدرسه واوامر وشخطت

احلام ....احلام .... احلام .... لحد ما شوفت الواقع

ودخلت الفصل .... بصراحه انا يومها حمدت ربنا اللى انا نفسى طلعت من كليه

كان مستوى العيال مهبب الا كان قله قليله موجودة ما بين الشاطره والمتوسطة

والباقى هيا والحيطة واحد ... لا والله انا بكدا بهين الحيطة ....

لا كتب ولا كراريس ولا واجب ولا مزاكره ولا فهم ولا اى رد فعل خالص... تنابل

دول المفروض يتعلمو فى فصل من اصحاب بطئ التعليم والفهم

لا وانا عامله فيها الفتكه وشغاله باه ... وال ايه مستقبل وهباب

المهم طول الشهر اشرح .... واهاتى .... وافهم بكذا طريقه والله

وجه امتحان اخر الشهر .... ودا اللى جبلى حرحر وخلانى اعتزل التدريس لفتره القادمه


انا على ما اتذكر ان فيه سؤالين فى الامتحان كانت اجابتهم شبه مستحيله وعبقريه ولا تخطر على بال بشر ولا حتى حيوان ولا جماد

اه والله ما عرفت احددلها اى اتجاه اصلا ... حسسونى انى فاشله فشل زريع

المهم خدو بالكم معايا كدا من السؤال .... ومن الاجابه المتكرره بنفس الطريقه فى الفئه المهبب اياها

السؤال الاول كان بيقول قارن بين العصر الحجرى الحديث والعصر الحجرى القديم

الاجابه العصر الحجرى القديم لم يتم اكتشاف التكنولوجيا الحديثه
انما فى العصر الحجرى الحديث تم اكتشاف التكنولوجيا الحديثه


السؤال التانى ... بم تفسر ... تعاقب الليل والنهار

الاجابه ... علشان النهار الناس بتشتغل فيه وبليل الناس بتخاف تطلع من بيوتها


ياسوااااااااااااادى

ايه دا ... تكنولوجيا ايه وهباب ايه .... دا المنهج كلو مفهوش تكنولوجيا اصلا

جبولى الكلام دا منين ... وكلهم نسخين من بعض ...

و كان مجهود ذاتى انى فسرت الكلام طبع وقصدهم ايه

ولا كل كوم والناس بتخاف تطلع من بيوتها كوم تانى

يا خرااااااااااااااابى

ايه اللى انا حاسه بيه دا .... يعنى ايه ... انا فاشله ولا ايه

دخلت الفصل .... انتو يا زاله منك ليه ليها .... ايه الهبل دا

انا شرحت دا ... تكنولوجيا يا هوبل اللى فى الحجرى الطم ...

يادى المصيبه دا انا عملت اللالى من خريطة لقرايه فى الكتاب واتابع نظام الشرح الحديث

( زى قيام بدوم تمثيل يعنى كل تلميذ ياخد عنصر من عناصر الدرس

ويتخيل انه هو العنصر دا ويقوم بالتحدث عن نفسه ليعرف بيه الباقى )


الله يخر بيتكم .... جبتولى احباط الله يقرفكم .... مفيش اللى خمسه عدلين فى الفصل

لا دا كلو وانا بشتم واهزق ... وهما متنحين ليا ... وفيهم واحد نام

انا كان قلبى هيقف .... والضغط اشتغل

بس هديت نفسى وقلت .... لا يمكن انا علشان خريجه كليه اداب ودارسه اكاديمية

وما دارسة مواد تربويه .... فيمكن دا السبب

فقررت انى اعتزل التدريس ولو بشكل مؤقت ... واكمل دراسات عليا

واخدتلى الدبلوم التربوى ... وبعديها اخدتلى الدبلوم المهنى قسم تربيه خاصه

وبعديها اخدتلى دورتين فى التربيه الخاصه لجميع الاعاقات

وبعدين ختمتها بدورة صعوبات تعلم علشان اقفل باه على اى عيل يقرف اهلى

بقيت ادب وتربيه واعاقات وصعوبات

وياريته جه بفايده .... اصلى اكتشفت ان المشكله الاساسية مش فيا الحمد لله

انما المشكله فى التعليم ذاته ... ودا طبعا بعد ما فضلت ادرس تلت سنين

وبعد التربيه العملى سواء فى مدراس ايام الدبلومات

او فى معظم جمعيات التربيه الخاصه فى القاهره اصلى

اتقدمت واخدت دورات التخاطب والصعوابات من عين شمس

وبعد ما خلص ... قلت ابدا تانى واشق طريقى .... لقيت مصيبه فى طريقى

هيا عباره عن فتنه دينيه فى المدرسه .... اند النابغه الطالب العبقرى نبيه

هبقى احكى ايه اللى حصل بعدين اصل نبيه دا عزيز عليا وربنا

ربنا يخدو البعيد

يتبع ....

وربنا يترها وافتكر اكمل اصلى على ما افتكر كل ما اقول يتبع انسى

ابقو فكرونى باه




هناك ٣١ تعليقًا:

عاشقه الرومانسيه يقول...

والله دمك شرباااات
ايه كميه الغباء اللى فى العيال دى؟وايه كميه الدراسات اللى درستيها دى؟
ادب وتربيه واعاقات وصعوبات

حلوه قووووووى الحته دى

لا دا كلو وانا بشتم واهزق ... وهما متنحين ليا ... وفيهم واحد نام
انا كان قلبى هيقف .... والضغط اشتغل

الف سلامه على القلب والضغط

ahmed_k يقول...

مشكلة التعليم في مصر أساسا في الحشو
الحشو بجميع أنواعه
يعني حشو المناهج مثلا
فتجدي الكتب المليئه بالحشو بدون داع
ولو تم تبسيط المعلومه بشكل تربوي لصارت الفائده أكبر
وحشو الطلبه في الفصل
فالفصل الذي به 40 أو 50طالب كيف سيستطيع المعلم توصيل وشرح المعلومه لكل هذا العدد في وقت الحصه المحدود
وكيف سيستوعب الطالب مع وجود كل هذا العدد
وحشو الكوسه
يعني الطالب اللي حياخد درس عند مدرس الفصل هو اللي حينجح
واللي مياخدش يا ويله ويا سواد ليله
وحشو الكرنب
اللي بيخللي الطلبه مبشومين وعندهم إنتفاخ مش ممكن معه يقعدوا على بعضهم
وحشو الفول
اللي بيبنج المخ هههههه وبيخلي الطالب فهمه على أده لا مؤاخذه

آدي كل المشكله يعني لو تم منع المحشيات
وجرم الحشو حيتعدل التعليم بلا شك

سلاااااااااااام

أحــوال الهـوي يقول...

انت شخصيه مش ممكنه
اسلوب كتابتك بيفرسني
بتتكلمي في قضيه خطيرة في الاخر بانساها و افتكر اسلوبك

يا بنتي يا خريجة الاداب قسم العصر الحجري و تربوي عام وخاص
ارشحك تكتبي مسلسلات كوميديه من 2000 حلقه و اراهنك بنجاحها

همس ايه و انت نار

تحياتي

كيكى عوووووو يقول...

يانهااااااااااااااااااااار الوان كلوركس
**بس معلش بقى مش عشان انا بطتك وانتى صاحبتى وحبايب** اجاملك
واعتذاااااارى التام لشهادتك العالية دى
************************
بس التعليم المصرى وماينتج منة..لازم تكون دى اجابتة وانا بعد اذنك لو شوفت الاسئلة دى هجوب زيهم منا تعليم مصرى بقى...وخريجة عجة الاعدادية
عووووووووووووووووو

جنّي يقول...

السلام عليكم

اهلا يا همس ازيك عاملة ايه يا زمل ..

من البداية ها تزهقي دا كلام خلي عندك نفس طويل .. الولاد غلابة وعايزين اللي ياخد باديهم.. وانتي باين عليكي ما شاء الله شاطرة ومجتهدة ومش معقول نسيبهم يخربوا في التعليم واحنا نقف نتفرج عليهم لازم يكون لنا دور وواحدة واحدة مع الولاد وحاولي تجربي في مكان تاني ..وربنا معاكي

عاشقه وغلبانه يقول...

انتي سكتي ليهم بعد الاجابات الفله دي
الله اكبر
ده انا كنت ولعت في الفصل والعيال

romansy يقول...

هههههههههههههههههههههههه
يا نهار ابيض على اللى بيحص واللىهيحص الواحد يعمل ايه بس فى البشر
ويعمل ايه فى اللى بيحصل حواليه

كويس انك مش ضربتيها بحاجه

بنوتة يقول...

السلام عليكم
دى أول زيارة ليا مدونتك جميلة وأسلوبك حلو وبعدين متزعليش العيب بقى فى المناهج والطلبة ايللى بتروح المدارس عشان تلعب وتغير جو
تحياتى وفي انتظار البقى

mohamed ghalia يقول...

والله هو مفيش تعليم فى مصر
وربنا يستر على الأجيال إلى جاية
دمتى بكل الود
فى حفظ الله

همس يقول...

الله يسلمك يا رومانسيه

مش بالله عليكى انا جبل

اصبرى لما ابقى احكى الباقى

دا انتى هتشوفى مواهب يا حببتى

منورانى يا عاشقه

همس يقول...

ياريتها تيجى على الحشو يا حاج احمد

فى الجزء التانى هبقى هقول حاجات فله خالص

منورنى يا ك

همس يقول...

الله يا هوا

يعنى اروح انتحر

هو انا مش عاجباك فى حاجه خالص

طلعتنى فى الهوا خالص

وشغال تريقه من الصبح

سبتلى موضوع الشتيمة وبلاش اتعصب وقلت وعد خلاص
وقلت اسخر من حالنا شويه
مسكتلى تريقه

ماشى ماشى خد راحتك

اه وانا مش همس انا قنبله

وهفرقع قريبه

خد بالك اصلى ناويه افرقع فيك

علشان تبطل فرسه


( وشى وانا بكز على سنان من غيظى منك )

بس منورنى برضو

همس يقول...

بطتى كيكى وحشانى اوى والله


انتى خريجه عجه بموت فيه

لفيلى سندوتش الله يخليكى

خدى راحتك وجاوبى انا جالى مناعه يا نوحى

ومبروك على النجاح يا بطتى

فاتيما يقول...

يا خرابى على خفة دمك دى يا متغاظة
لأ
شوفيلك حل
أنا كبرت على كدا
يصح فشتى تعوم
والواد اخويا يعدى جنب الاوضة يلاقينى بضحك على روحى
منظرى بقى مش لطيشف
لأ لأ
خليكى زى مانتى كدا علطول
بس هقولك زى كل ما قال
المنظومة كلها بايظة أصلاً
بس مخدتيش بالك من حاجة ؟
إنك فعلا عندك مقومات المعلمة الناجحة من بدرى بدرى من قبل الدورات و الدبلومات و لا غيره ...
يعنى شخصيتك و أسلوبك أثر فى العيال و لسه فاكرينك رغم ذلك ؟؟
ربنا يفتحها فى وشك يا متغاظة
و يضحك الله سنك دايما
و هنبقى نفكرك متقلقيش
تحياتى يا حبيبتى
و خالص حبى

Unknown يقول...

الصراحة أنا شايف إن أسلوبك في التدريس برضه كلاسيكي جدا، معلش هاقول كلام تخين شوية:

نفس الأسلوب المتخلف اللي احنا كلنا اتعلمنا بيه، يوم ما يحاولوا يستخدموا الطرق الحديثة في التعليم، بدل ما يستخدم الطباشيرة يستخدم شاشة البروجيكتور ، بس برضه الكلام زي ماهو، بلزوجته وبغباوته وعدم جدواه.

مش عايز أقولك إن أولاد عمتي خلصوا "الهاي سكول" في أمريكا من غير أي صعوبة، بعد ما فشلوا تماما في الحصول علي الثانوية العامة في مصر.

عموما أسلوبك فعلا جميل جدا، وصدقيني لو ما كنش المقال عجبني ما كنتش رديت عليه.

Soooo يقول...

لألألألأ
انتي بتزري مش كده ؟؟؟
يتبع ايه بس دلوقتي
ده انا قمت عملت نيسكافيه ووضبت القعده وقلت هاسمع بقى واشوف ايه حوار نبيه بيه ده

انا بافكرك اهو .. ايه حوار نبيه بيه ؟؟؟

ملحوظه
في مره سألت مدرس عندنا سؤال من المنهج .. حاجه ماكنتش عارفها وعايز اعرفها .. قاللي الكلام ده مش عليكم
اقسملك بالله العظيم انه جاب نفس السؤال اللي سألتهولو في امتحان أعمال السنه .. وكان مدي الاجابه للناس اللي بياخدو عنده درس
وطبعا الباقي معروف




سلاموووووووووووز

همس يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الله يا سلمك يا جنى

لا انا ولا فيا شطارة ولا حاجه

وانا معاك اننا نعامل الولاد وناخد بايدهم

بس لما يكونو حاجه طبيعيه يا خويا

انما دول خلونى شبهه حالة توحد

ترفض التواصل خالص معاهم

شوف جرالى ايه يا زمل

عااااااااااا

همس يقول...

والله يا غلبانه يا حببتى

انا ما كنش معايا كبريت وقتها علشان مبطله سجاير

وعلى العموم انا جربت طرقتك دى بعد كدا مع نبيه باشا

وكونى على ثقه انها برضو فشلت

والحل الوحيد انى اولع فى نفسى

بيدى نتيجه فعاله من كلو

ههههههه


منورانى يا غلبانه

همس يقول...

فين حرف اللام بتاع بيحصل

يا خرابى انتى جرالك كدا بعد ما قرات الكلام

انت كدا قلقتنى عليك يا رومانسى

بس ما تخفش انا تخاطب ولازم ولابد اجبلك الحرف اللى ضاع دا

بس مبدايا هيا ضاع فى حاله من الصدمه من الحوار المهبب دا

بس معلشى حقك عليا

ومن ناحيه انى كنت هضربها بحاجه

كنت ناوية الا الواد مهند بان اخويا

هو اللى حاشنى

منورنى
يا رومانسى من غير لااااااام

همس يقول...

اهلا بيك يا بنوتة

هيا جيت على المناهج بس

والله منيله بنيله من كلو

اسالينى انا مدوباهم شهرين

منورانى يا بنوتة وخلينا نشوفك

همس يقول...

تسلميلى يا فاتيما

ياختى اضحكى حد واحد منها حاجه

خليها تعووووووووووم احسن ما تلزق زى اللمبى ههههههه

دا اكيد بس عايزه الغى جكايه منظومة دى

دى خرابه يا حببتى

منورانى ديما يا فاتيما

همس يقول...

تخين بس

دا مكلكع يا محمد على

وبعدين اعملك ايه يعنى هو من تاليفى يعنى


مش بطبق اللى درسته

وبعدين ولاد عمتك خدو الهاى اسكول من غير صعوبات


شباب مصر كلو واخدين الواطيه اسكول بجمبع الصعوبات كلها

طبعا بيربو جيل على الصعب الواطى

شوفت مصر بتدينا ايه


وعلى العموم ردك التخين عليا

شرف ليا ياسيدى

ويارب الرد اللى جى يبقى معصعص مش تخين


منورنى

همس يقول...

اهلا يا سو باشا

دا حوار مهبب بعيد عنك

تعرف انا فكرت ارفع قضيه

امحى الاربع حروف اللى متكون من اسم الواد دا


وعلى العموم خليك قاعد زى ما انت

واستنى نبيه قصدى الحوار

منورنى يا سو

Mony يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههه



اكيد البنت ديه كانت في ثانوي لما كنتي بتدرسيلها

امال ازاي

اصل ماينفعش


و كله كوم و اللي نام و انتي بتهزقيه كوم تاني خاالص


علي فكرة مجال الشغل في صوبات التعلم حلوة اوي

جيجي اختي اخدت دورات في عين شمس برضه و عملت لنفسها اعلان علي الوسيط
مش محتاجة غير لاب توب علشان تعرفي تتحركي بيه بسهولة بالسيديهات بتاعتك


ربنا معاك يا جميل


ماتنسيش تكملي باقي النوادر ديه بأه
و ماتشعلقيناش

بذرة امل يقول...

جامد ة ياهمس
والله كلامك بيفكرنى لما كنت بنزل تربية عملى
كان صوتى بيسمعوه من تحت
من كتر الغباء اللى صايب معظم التلاميذ
بس صدقينى فى وسط ده كله بشوف امل
بحس انهم بس محتاجين حد يصبر عليهم ويشوف ميزاتهم وبصراحة كنت برجع اعاتب نفسى لما كنت بتعصب

همس يقول...

هلا مونى

لا يا حببتى كانت فى اولى اعدادى

هدف كلامك عايزة تعرفى السن

يا خلبوصه

عادى يعنى


انما بخصوص الشغل فى المجال

كتير فى القاهر انما حدانا فى الكفر

منعدم

عاااااااااااا

منورانى يا بطتى

همس يقول...

كويس انك كان عندك صبر يا نسمه

انا ما عنديش

قد نفذ رصيدى منه

هههههه

منورانى

Tamer Diab يقول...

وزارة قله التربية والتعليم مناهجها أصلا معوقة صدقيني
التعليم باظ من زماااان
دلوقتي الشباب بتروح الجامعة الصبح او المدرسة لو ثانوي
عشان يعملوا احلي استمورنينج حشيش
ويدخلوا يتعالوا بقي مع البشر
كل سنة وانتي طيبة تعليم ايه

ولد مصري يقول...

بجد مش ممكن

كل ده حصلك

بصراحة ليكي حق تتشلي من الاجابات العجيبة

الا هو العصر الحجري الحديث قصدهم بيه عصر مبارك:)))

ادب وتربيه واعاقات وصعوبات ما شاء الله انتي مخلتيش دبلومة الا لما خدتيها بس معلش مجهودك ده ان شاء الله اكيد ربنا مش هيضيعه

تحياتي

همس يقول...

ايه دا

واش عرفك يا تموره ابدنجان الحشيش دا

اوعى تكون السيكوسيكو

هههههههه

منورنى يا تامر

همس يقول...

الله يخليك يا ولد يا مصرى

انا اتشليت بس الحمد لله اتعالجت

يلا امرى لله

منورنى