الثلاثاء، فبراير ١٠، ٢٠٠٩

انا مش هكدب ... بس مش هكون صريحه

تعايشتم مع موقف اضطريتم فيه للكدب.....

او بمعنى اصح اضطريتم انكم تخبو حقيقه......

برضو اسمها كدب حتى لو ما كانت تأزى حد.....

كدبتم لمجرد ان مفيش حد متقبل الحقيقه.....

كدبتم علشان مفيش حد بيسمعكم اصلا.....

كدبتم علشان ممكن يسمعكم بس بعديها مش يتقبلكم كانسان.....

كدبتم علشان اللى حصل دا قضاء ربنا ملكمش يد فيه ولا خطاء منكم بس مفيش مخلوق بيتقبله....

كدبتم علشان ما حد يبصلكم بصه وحشه ....

كدبتم على ناس علشان لقيتم الناس دى بتكدب عليكم اصلا....

كدبتهم علشان تحبو حد .... كدبتم علشان تتحبو من شخص ... كدب بسبب حب


كلنا بنتكلم من ورا شاشة كمبيوتر ....

كلنا عارفين بعض عن طريق كلام بيعبر عن فكرنا عن حياتنا

البعض صادق جدا ... والبعض بيحاول يبان كويس علشان الباقى يتقبلو ...

البعض بيبقى فى الحقيقه انسان مش كويس بس بيحاول يخلق لنفسه شخصية كويسه

فيه اللى دافعه مشن هيعرفونى دا كلو كلام نت .... فيه اللى دافعه انا فعلا عايز اتغير وابقى كويس

فيه العكس خالص يعنى شخصيته فى الواقع كويس جداااا .... انما على النت غير خالص فاهمين طبعا

انا عارفه ان الرقيب هو ربنا دا شئ مسلم بيه طبعا

طيب مين فيكم اتعرف على ناس عن طريق النت سواء شات ولا تدوين ولا منتديات

ولا عن طريق اصحاب .... وكانت بنسبه 50% من معرفتكم بيهم من الكلام عن نفسهم

و50% الباقيه نسميها تخيل وتمنى ان الشخصيات دى اللى بنعرفها تطلع فى الحقيقه زى اللى بنتمناها

انا عن نفسى قابلت دا ... اتعرفت على ناس من منتديات وتدوين

وفيهم برضو شات لما كان اول اهتمامى بالنت

فيهم اللى لقيتهم عكس تخيلى خالص وكانت شخصيتهم على النت خلفيه لشخصية كدابه فى الحقيقة

وفيهم اللى عرفتهم طلعو شخصيات اجمل واحلى من النت بكتيررررررر

وحبتهم جدااااااااااااا كانى اعرفهم من زمان .... وفيهم اصحاب ليا من سنين من غير ما اقبلهم حتى

وفيه اللى اعرفهم من ناس كنت اعرفهم فى الواقع اصلاوكانت متخيلهم كويسين جدا

وبعدين شوفت حياتهم على النت

منتهى الكدب والتخلف دافعهم الوحيد ان دى حياتى وانا حر اكدب

وكلو كلام نت ....

بستغرب ليه الحورات دى كلها .... ليه الانسان ما يعيش الا بطريقه واحده وشخصيه واحده

لو كويس اكيد الناس هتحبو ... ولو كان وحش وعندو نيه صادقه انه يتغير الكل اكيد هيتقبلو

كلنا عندنا اخطاء .... وكلنا عندنا مميزات هتنحب علشانها وفينا عيوب هنتغير بسببها


انا عن نفسى اعتقد ويارب اعتقادى يكون صح .... ان انا شخصيتى واحده سواء على النت

سواء فى الواقع .... عادى بضحك وبهرج وبتعصب

مش عايزة احلف انى ما كدبت ...

بس بجد ما باحاول حتى احط نفسى فى موقف يسببلى

يخلينى اكدب فيه

بحاول ديما اكون صادقه ... صريحه .... بحاول صراحتى لما اقولها ما تجرح حد ولا تحرج حد

بس للاسف .... اه والله للاسف

الكدب بقى افضل فى حالات كتيره قابلتها

وما اكتشفت دا الا لما فاتت المواقف واتنيلت قلت الصدق وكنت صريحه


محاولات صدقى وصراحتى .... خلتنى اخسر حاجات كتير

خلتنى محلك سر ....
خلتنى يسوء الظن بيا ومن ناس كنت بعتبرهم قريبين منى جداااااا

كنت قدمهم زى ما بيقولو كتاب مفتوح ... بس الظاهر كانو طافين النور وهما بيقراهوه

خالتو ديما كانت تقلى بصراحتك دى منتش نافعه ولا حد هيفهمك ولا هيقدرها

وفعلا والله العظيم صدقت فى كلامها

محدش يقلى فيكم لا طبعا .... حلو الكلام جداااااااااااا مهو انا ياما اتكلمتو وقلتو

انما الواقع حاجه تانيه خالص ....

كل حاجه بيقلك اكدب ...نافق .... اضحك ضحكه صفرا ....

انا بعد كدا

مش هكدب ..... بس مش هكون صريحه

هناك ٢٣ تعليقًا:

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

انتى بتعاملى الناس باسلوبك وشخصيتك مش اسلوب الناس
انا الحمد لله في يوم قابلت انسان عزيز لاول مرة اول جملة قالها ليه بالضبط زى ما كنت متخيلك ودة الحمد لله بسطنى جدا لانى عرفتى انى واحد فى الحالتين انتى كمان خليكى نفسك فى الحقيقة والنت وليذهب العالم للجحيم لو لم يتقبلك

رابطة مدونون من أجل فلسطين يقول...

جزاك الله خيرا اخوتنا الكريمة

ولنا رجاء بوضع لوجو الرابطة بمدونتكم

وايضا مداومة التواصل معنا واضافة ايميل الرابطة حتى يتم الاتصال بك وتعريفك بالجديد دوما

ahmed_k يقول...

الكذب فقط مباح في مواقف معينه
مثلا إذا كان سيسبب في صلح
أو كان سيمنع وقوع كارثه كطلاق
أو حرب والحرب خدعه
أما غير ذلك فلا مبرر له

تحياتي

Tamer Diab يقول...

أوعي تفقدي الثقة في الناس كلها بسبب موقف
أو تفقدي الثقة بنفسك ودي تبقي كارثة اكبر بكتير
وأعملي حسابك دايما اني الي بيتكلم معاكي مش ملاك ومش شيطان
يعني وارد يكون صادق ووارد يكون كداب
ووارد يكون متجمل من رأيه
ووارد يكون مش عايز يظهر كل الصفات الجميلة الي فيه عشان مش عاز يعمل علاقات
ووارد حاجات كتير اوي
ومع انك قلتي محدش يقولي البوت جمل الكلام ده
انا بقي متأكد انه جميل وبدون نفاق
لأنه فكرني بعلاقة لواحد صديق - مش أنا والله - علي النت بينه وبين بنت تانية
وكانت في قمة الأحترام الي طبعا عبارة عن 50 % من كلامها عن نفسها مع شوية خفة دم مع شوية طريقة كتابة كويسه
وال خمسين التانية من عنده هو وخيالة هو
وكالعادة
القصة الي بتخلصي بنفس النهايات الي حفظناها دي بمواقفها بجملها كمان
طلعت بنت تيييت اوي
والموقف ده أتكرر مع واحدة أعرفها كويس برضه.
وعلي فكرة كلامي مش علي المواقف العاطفية بس
لا وسياسيا مثلا
أنا بقي عن نفسي شفت ده
ع النت مناضلة ومناضلة ع الاخر
وساعة ما عرفتهم بره
فهمت انهم آخرهم يظيتوا وخلاص ع النت
ويقعدوا في اي كافيه يدردعوا اي حاجة علي الي خلفوهم ويروحوا
ايييييييييه فكرتيني بشوية موافق عثل بثراحه

الفراغ يقول...

موضوع اكثر من روعه
بجد الموضوع ده بيهمنى كتير
يمكن لانى فعلا عانيت منه مع الاخرين اولا ومع نفسى ثانيا
فعلا لقيت الاخرين دايما يتجملوا مع انى عندى الاستعداد اتقبلهم كما هم لشيء بسيط جدا اننا نفهم بعض وبكدا هانحدد نكمل مع بعض ولا لأ
وماهيش نهاية العالم اننا نبحث عن ناس تانيين نتفاهم معاهم لان ببساطه زى ماسمعنا ان الطيور على اشكالها تقع
اما عن نفسى قهى انى لما بكون حزينه ماحبش اتكلم مع حد واخبى نفسى واقول انى نايمه
دا كدب برضه رغم انه ماآزاش حد
بس اعمل ايه؟ لو كلمت الاخرين واناحزينه هايبقى دمى تقيييييل قوى
المهم الحمد لله نيتى تكون كويسه
...................
احييك مره اخرى وبوست جميل جدا

زهرة الجنة يقول...

ازيك يابنوتة
وحشتيني بجد
بس معلش ظروفي زفت الآيام دي
الحمد لله علي كل حال
***********
الموضوع ده كنت بتناقش فيه امبارح مع بعض المدونين
وهو عن شخصية الناس اللي نعرفهم من مدونتهم وبعدين قابلناهم
ردي عليهم كان
اني اول تعرفي بالناس سواء نت او غيره كنت بحطهم في صورة مثالية جدا
او بمعني اصح بتعامل بحسن نيه لغاية ما اللي قدامي يثبتلي العكس
لكني اكتشتف من قريب جدا اغلب الناس اللي اتعرفت عليهم صورتهم مش زي ما رسمتها في خيالي لان الواقع دايما بيختلف
قليل جدا اللي صورتهم ثابته بالنسبة ليا النت زي الواقع عندهم

أخر لقاء بينا قولتيلي بالحرف الواحد

مينفعش نتعامل بصراحه لان ده بيخسرنا

وكان ردي عليكي وقتها
اني مش غير صارحتي عشان اكسب حد او شيء
طالما انا واثقة بكلامي هفضل صريحة


وبالرغم من المشاكل اللي مريت بيها طول الفترة اللي فاتت بسبب الصراحة
الا اني هفضل برضه صريحه لاني مؤمنة جدا بان صديقك من صدقك مش من صداقك

بالتالي فالناس اللي بتصرحنا اكيد بيكون لمصلحة لينا مش ليهم
وده رأيي


اكيد هنتقابل في القاهرة قريب عشان توقيع مدونات مصرية للجيب

اشوفك علي خير

عربي نيوز يقول...

السلام عليكم
اول شئ مبسوط كتير اني كنت اول مين يعلق على موضوعك الرائع بجد مش كدب لانك تكلمتي بصراحة كتير ، وبأشعر انك ما خبيتي شئ ، لأ بالعكس انتي قلتي كل اللي في قلبك وهدا شئ جميل جدا وبحييكي على صراحتك
وبحب أقولك أختي المصرية الاختلاف طبيعة البشر، لكن احنا غيرنا معايير هذا الاختلاف ، وبقدر أقولك انه احنا بجد معظم الجيل هذا بيعاني من مرض خطير وللأسف منتشر بشكل غير طبيعي ربما البعض بيشعر فيه والبعض ما بيشعر المرض هدا هو " مرض انفصام الشخصية" او بمعنى آخر احنا عاوزين نحتل كل الشخصيات اللي بتعجبنا
احيانا بنحب الصادق بنحاول اقتباس شخصيته واحيانا بنلجأ الى لباس النفاق والخداع
بس بدي أقولك انه الصادق صادق لو كان في اي مكان بالعالم او في عالم النت
والكاذب كاذب لو وضعوه في المريخ فالكذب من طبعه
ومتل ما قلتي هنالك أشخاص بالفعل يحبهم القلب تعرفنا عليهم من خلال الانترنت وهو عندنا أفضل بكثير من اناس عشنا معهم في الواقع
واسمعي اياكي انك تندمي في يوم من الايام انك كنتي صادقة في بعض المواقف او مع بعض الناس،لأنك لابد ان تجدي ثمرة هذا الصدق وان لم تشعري بها الان
قولي الصدق وانا على يقين تام انه الصدق في هالزمن صار بيجرح ناس كتير بس لأ لازم نقول الصدق ولو على حساب انفسنا او غيرنا

وبحب اقولك انه كلامي مش نوع من المجاملة او درب من الكلام المنمق او ما شابه ، لكن بصراحة هي تجربة زمن وتجربة حياة ، الكذب بيخليك تعيش حالة من القلق الدائم والخوف المتواصل
أتمنى انك تفهمي كلامي وتسمعيه من قلبك مش من أذنك
وتقبلي جزيل تقديري واحترامي لصراحتك وموضوعك المميز اللي بنحتاج جميعاً ان نقرأه جيدا ونمعن النظر فيه

لا تنسوا اخوانكم في غزة من دعائكم

||..بحــر الدموع..||

ولد مصري يقول...

أولا اسمحي لي أخرج عن الموضوع دقيقة وبعدين أرجع له تاني

والله إنك لما بتبعدي عن حرقة الدم بتاعة الحكومة بتجيبي مواضيع خطيرة ومهمة جدا بس انتي معظم موضيعك حصراها في شرنقة السياسة والحكومة وللأسف إن الدخول في السكة دي بيحرق الدم بدون فايدة وعلشان كده أنا رأيي إنك فعلا تركزي في مواضيعك الجامدة اللي من نوعية الموضوع المطروح أعتقد ده هيفرق معاكي كتير

ندخل في الموضوع

إحنا اتفقنا كلنا إن التدوين ده بيمثل العالم اللي احنا عايشين فيه يعني لازم هتلاقي فيه كل أنواع البشر وأنا كنت كتبت روباعيات اسمها جعلوني مدونا وصفت فيه نفس كلامك ده من الأشكال اللي ساعات بتكون جميلة وساعات بتكون ظريفة وساعات بتكون غريبة من نوعيات المدونين .. طبعا فيه بينا الوحش بس كمان فيه الحلو فيه زي ما قلتي الصادق وفيه الكداب وأعتقد إن دورنا كمدونيين إننا نحاول نغير الوحش وننصحه ونتحاور معاه لكن ماينفعش أبدا إن الوحش هو اللي يأثر على الكويس ويخليه يتغير أو يغير من أخلاقه أو من تربيته

متتغيريش .. خليكي إنتي بشخصيتك بطبيعتك بضحكك بنرفزتك بطريقتك خليكي صريحة وواضحة لأن الإنسان سهل قوي إنه يرضي نفسه لكن مستحيل هيقدر يرضي كل اللي حواليه.

تحياتي

عاشقه الرومانسيه يقول...

كل ما ادخل اعلق عندك تغرينى بالمانجه
وانا باعشقها
المهم
خلينا فى الموضوع

انا فعلا صادفت حاجات زى كده كتير
واتخدعت كتير واتجرحت كتير

وكدبت مش هقول لأ
لكن كدبى عمره ما كان فى حقيقتى
كدبتى الوحيده انى مش باقول اسمى الحقيقى

لكن بعد ما عملت المدونه
اتعرفت على ناس من المدونين محترمين جدااااااااا
وباكلمهم على الشات

طيب والانسان يكدب ليه
انا مش باحاول اكون كدابه فى المعلومات اللى باقولها عن نفسى لانى حره ومحدش شريكى
ولا هيضرونى ولا هينفعونى
يبقى اكدب ليه؟
مشكلتى فى حياتى كمان عموما انى صريحه زياده عن اللازم
مش باعرف اسكت على وضع غلط

موضوعك حلو قوى
وانا كتير سألت نفسى
الناس دى بتكدب ليه؟
ولو انت بتكدب علشان تكون فى عيون الناس احسن
فهل انت راضى عن نفسك وانت عارف انك كداب؟
اكيد لأ
واللى يقول غير كده يبقى منافق

همس يقول...

انا بصراحه سمعتها كتير

وفعلا شئ بيجعلك مبسوط

لما تلاقى ناس بيحبوك علشان نفسك وشخصيتك وطباعك


وبعدين مهيا مشكلتى انى مش عارفه اتغير

بس هتغير هههههه

منورنى يا حضرت الرئيس

همس يقول...

ان شاء الله

هيتم دا وهنزل اللوجو

منورنى

همس يقول...

مهو فعلا احنا بقينا فى حرب يا احمد

حرب بين انك تكون صادق

فى حين ان كل شئ بيقلك غير كدا



فربنا يسهلها باه

منورنا يا ك

همس يقول...

اولا انت ليه بتحلف يا تامر

سواء الموضوع لواحد صحبك

ولا ليك انت حر ياسيدى

دى حتى التعارف عن النت للارتباط بتبقى رومانسيه جدا

الله يرحم الفليم الاجنبى بتاع ميج ريان وتوم هانكس كان جميل بشكل

ما علينا

وبعدين هيا بتبقى مواقف عثل بثكل

انا عن نفسى بضحك وانا مررتى بتنقح عليا

ايييييييييييه دنيا باه هنعمل ايه


منور يا تمورة

همس يقول...

انتى عامله زى بظبط

انا لما ببقى مضايقه ببقى دمى تقييييييييل جدا

بش انا باه مش بخبى نفسى واقول انا نايمه

لا انا فعلا بنام انا كدا لما اضايق

اناااااااااااام

لدرجه ان محدش فى البيت بيحاول يضايقنى

علشان لما بنام بيحسو انهم من اهل الكهف هههههه

اصلى مربيلهم الخفيف

منورانى يا فراغ

وربنا ما يجعلك حزينه ابدا

ولو حد ضتايقك ابقى سبيلى ايملك

وانا هخنقك قصدى هروقك هههههههههه

سلامات يا بطة

همس يقول...

كويس انك فاكره كلامى يازهورتى

اللى انا لسه مكرراه فى البوست

واظن انا معظمنا بيتعامل بحسن نيه لحد ما ياخد على قفاه

وانا ما اقلك يا حببتى انا قفايا طول طول بقا زى قفا الظرافه هههههههههه


ويارب ما تتغير ابدا


على الاقل معايا لاما ساعتها هطلع همى فيكى واغتالك باتقان ههههه

منورانى اند وحشانى جدااا

اشوفك على خير ان شاء الله

همس يقول...

بحر الدموع

يارب ديما تكون مبسوط وفرحان واعتبر انك اول تعليق دا اكيد شئ يشرفنى

وفعلا انت جبتلها الوصف العلمى

انفصام فى الشخصيه


وبجد امتعتنى بكلامك وما تقلقش مش هعتبرو مجامله

حتى الصدق بالتمنى شعور حلو برضو

منورنى يا بحر

mahasen saber يقول...

همس هموسه حلو قوى الكلام ده

يعنى نجامل

بس ممكن نقول الحقيقه بطريقه مغايره ونوصلها بشكل شيك
ازاى معرفش

همس يقول...

تسلم يا مصرى

بالرغم ان انا عن نفسى ما بفهم فى السياسه اصلا

مش عارفه الكل بيقلى ان بكلم فى سياسه

ليه

المهم

انا عارفه ان النت زى اى شئ

فيه الوحش وفيه الحلو

بالعكس انا بحس ان النت فيه سيطرة

يعنى انا عن نفسى اتعلمت من النت كدا

اتعلم ان اكون مسيطره على الوضع واختار الحاجه الكويسه
والحاجه الوحشه ابعد عنها


والله بالرغم ان قابلنى ناس غريبه من النت

بس الحمد لله واخده ايجابيات من كتيره اوى



وحاضر

هبقى اضحك واتنرفز

خليك شاهد انت قلتلى اتنرفزى ههههه

منورنى يا مصرى

همس يقول...

والله يا عاشقه

انا برضو بعشق المانجه ومشروبى المفضل


وليه مش صادقه فى اسمك

عادى جدا

انا لما حد بيسالنى عن اى حاجه بقولها اسمى والحورات دى

ما بعتبرها سر عسكرى يعنى


وبعدين انا نفسى زى ما قلت بحاول ما احط نفسى فى موقف فيه كدب

ولو حد سالنى على حاجه ومش عايزة اكلم فيها

بقول محبش اكلم او مش هجاوب


واكيد اللى بيكدب بيكدب على نفسه الاول

وبعدين المشكله مش فى انى اكدب

طيب تعرفى انى مش بكدب

وخاصه على بابا ولما يبقى فيه حاجه وما احكيها ليه

يروح يسالنى اقوم راحه فتنه على طول

بالرغم انه بيبقى عارف الجواب اصلا


هيما باه يختى مجننى معاه

المهم

امممممممممممم الله المانجه حلوه

تاخدى بؤ ههههههههه

منوره

همس يقول...

حاضر يا سونسن

اوعدك انى احاول

منورانى يا محاسن

Nancy يقول...

هاي همس ازيك؟ :)

ولو اني مش عارفه ايه اللي جاب الفكره دي في دماغك دلوقتي بس ادينا بنفضفض يا اوختشي ههههه لا بس بجد بقى انا كنت عايزه اقول ان الكدب دا اختراع قديم اوي على فكره يعني من ايام سيدنا ابراهيم عليه السلام لما عندما اتسال قال على زوجته ساره بانها اخته وهو كان بقصد في نيته انها اخته في الاسلام والموقف التاني لما هدم الاصنام اللي كانو بيعبدها قومه ولما اتسأل اشار باصبعته الوسطى باين على صنم سايبه وشاور عليه وقال انه لكبيرهم هذا وبرضه في نيته كان بيقصد على اصبعه والدليل ان في بوم القيامه لما الناس بتبتدي بسيدنا ادم عليه السلام علشان يشفعلهم ويقول نفسي نفسي علشان خايف من الذنب اللي انزله الله بسببه من الجنه لحد ما يوصلوا لسيدنا ابراهيم عليه السلام قيقول بما معناه اني قد اذنبت ذنبا لعل الله لن يغفره لي "من هول موقف يوم القيامه" .. اللي انا عايزه اقوله بعيد عن الكام سطر اللي انا كتبتهم في الاول دول ان الانسان بيتولد وينشأ على الخوف من قبل حتى ما يبدا الكلام وعلشان كده بيضطر يكدب علشان ينجي نفسه من العقاب كم مامته او باباه او الابله مثلا دا غير ان ساعات الاب والام اللي المفروض يبقوا قدوه هم برضه بيكدبوا وبيعلموا اولادهم على الكدب لما مثلا حد يتصل في التلفون ويروح الاب يقول لابنه لو فلان قوله انا مش موجود ودا علي سبيل المثال وليس الحصر وقيسي على كده بقى كتيييير .. الموضوع ده يا همس محتاج استشاريين في الطب النفسي وتعديل سلوك البشر. ياريت جت عند الكدب ووقفت على كده انما الناس يا همس بقت بتتصرف بسلوكيات اوحش بكتير من الدب زي العدوانيه مثلا والظلم والجشع والاستهتار والبجاحه والنداله والانانيه.. و..و..و.. انا لو قعدت اعد فيهم من هنا لحد بكره الصبح مش هخلص.
الزمان اللي احنا فيه دا بقى صعب جدا يا همس صدقيني ده اللي قال عليه الرسول صلى الله عليه وسلم بما معناه برضه انه ياتي على امتي زمن يكذب "بضم الياء وفتح الكاف وتشديد الذال" فيه الصادق ويصدق "بضم الياء وفتح الصاد وتشديد الدال" فيه الكاذب ويخون "بضم الياء ...." الامين ويؤتمن به الخائن الى اخر الحديث الشريف

ربنا يرحمنا برحمته
اللهم لا تبتلينا فانا ضعفاء واسترنا ولا تفضحنا اللهم آمين. شكرا

همس يقول...

ولا حاجه يا حببتشى

دا اتحطيت فى موقف فكرنى بالمواقف كلها

قلت افضفض هنا باه

وعلى فكره البشر مش محتاجين تعديل سلوك


دول البشر محتاجين بشر


منورانى يا نانسى

غير معرف يقول...

ممكن تغير لون المدونة اى لون ابيض ولو انتى بتحبى اللون الاسود يبقى بدرجات خفيفة شويه عن كده
وعلى فكره دى من الديمقراطية
المضمون قوى قوى جدا