الأربعاء، مارس ٠٥، ٢٠٠٨

مش متفوتره ... يا حكومه...

أنا دماغي فى العالى .. الأول اتفضلو عصير مانجه متقطع فيها خمس صوابع موز ...خمسه هه فاهمين..

المهم النهاردة نزلت للمنصورة ... انا وبابا العزيز كان عنده استشاره عند دكتور ...وعلشان كان فيه سابق معرفه ... قمنا أنا وبابا بالواجب مع الأخر اللي بياخد الفزيتة ... وكنت على يقين انه هيعتزل الشغل... يعنى هندفع فلوس ونسكت ..لازم حبة تحبيش كدا ...

خلصنا ونزلنا وفضلنا نتفرج على المحلات (استنوا أكول خمس معالق موز..) ...هه وبعدين وقفنا قدام محل

جزم بتاعت الرجالة ...شوفنا جزمة ب 300 جنيه عارفه عارفه أنكم تقولوا عادى سعرها معقول بس انا برضو قت كدا يعنى هدفع من جيبى ...وقلت لبابا

فداك يا حاج ...

قلى انتى عايزانى البس فى كل رجل 150 جنية ...الناس حدانا فى البلد هتقول ايه؟؟؟ هيقولو عمل زى عباس

ولقيته فجاءه بيقولى ...

شوفتى ... مكتوب أيه؟؟

خير مكتوب أيه يا بابا ؟؟

مكتوب دا قسم الحرميه فقط..

فكان شاب زى الفل واقف وسامع حوارنا ...فراح مشارك معانا وقال دى يا عم الحج تتنفض كويس وتتحط على السرير ...

كان نفسي أطول وأقول واستفسر ...من الأخ دا ازاى تتحط بظبط وعندى استعداد ادفع انا 300 جنيه بس الحج كان معايا ...فهمنى طبعا يا عفريت

سبنا المحل بعد ما دعينا عليهم ... وبابا اتنازل عن حق انه يشترى ... أنا باه قلت لاء لازم أنا اشترى معقول ما أدبسه فى اى حاجة ... فين شخصيتك يا بنتى ...

بابا ...( منفض) ..بابا

نعم

الله...... البوت دا حلو جدااااا...

أنا هروح أصلى العصر وهاجى ...

ماشى أتفضل وادعيلى ... أنا هستناك هنا ...

اياكى تفكيرك يوديك لبعيد ويجيبك عندى علشان أوديكى فى دهيه...

ديكى مين ...لا مهو لازم اجيبه انسى ...

دخلت المحل ( استنو اشرب خمسه بؤ عصير ) ...

لو سمحت عايزة البوت دا

مقاس كام

38

حاضر ...اتفضلى على ما أجيبه

رحت دخلت وقعدت قدام المرايه

اتفضلى رميت الشبشب اللى جيه بيه

ايه دا ...مش طلع اللى كان فى بالى ...مش مهم هجيبوه برضو...

فضلت اقيس فيه ...

شويه ادخل البنطلون فيه واقف قدام المرايه ...الراجل يقلى الله جميل ...

طبعا ما أنت عايز تبيع

لا والله ...

شويه وأشمر البنطلون ...يقلى الله جميل

برضو ...انت عايز تبيع والسلام

قلتلو هخدو بس على شرط لو معجبنيش على الطقم هرجعه ...وطبعا الحكومة عملالى قانون حق المستهلك

أن ليا الحق ارجع اللي شريااه واخد فلوسي...

لالالا .... تبدلى بس ...باى حاجة تانيه

ازاى أنت بتعترض على الحكومة ...

لا مش قصدى .. انتى هتلبسبى تهمه ....بس مش هينفع

ماشى هبقى أبدل ....يلا فوترنى...

يعنى أيه افوترك؟؟؟

لالالا انت مش بتهتم ...كمان بحملة الاعلانات بتاع الحكومة ...

تفوترنى يعنى طلعلى فاتوره

لقيته سكت .... روحت استغليت الموقف ...وقلت بلاش بس بشرط لو جرى للبوت حاجه فى خلال سنه هجيبة

قلى هتيه ...الراجل متخيل أنى هرجع فى كلامى ...حلفت وقلتلوو توقع منى أنى هجيلك فى اى وقت

واشتريته وبابا جالى لاقانى حطاه قدام الأمر الواقع...

وحاول يعقدنى فيه ... بس على مين

وراح سالنى عن الفاتورة ...

قلتلو ياعم فاتوره ايه ؟؟؟

دى حكومة حرمية بتجمع مننا ضرايب 58 مليار جنيه ... على أساس هيعملو حاجه ومدارس أيه ومستشفيات أيه ؟ وأبصر أيه... وكا الحكايه انهم بيصرف 22 مليار جنيه بس ... والباقى أن اسفئناكم ؟؟ بالسم الهارى يارب

هروح بقى أريحهم واخد فاتورة ...وبعدين أل أيه حطين ثقة وهيعملو الضرايب على أساس العينة ...

يالهوتى ....

أيه.... فى أيه ؟؟؟

أنا خافيه أن الراجل يعترف من أول قلم ...... ويدلهم على البوت ويقلهم دى العينة ....

تعالى تعالى .... على العوض ومنه العوض فيك يا ضنايا

طب بالمره هات موز من العربية دى .......

ياااااااااااااااااااااارب صبرنى .... لخص يا حج هتجيب يعنى هتجيب ......

هناك ٣ تعليقات:

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

هههههههههههه

لا بجد انتى فظيعة

انا ميت على نفسى من الضحك

وكمان انتى بتعرفى تكتبى فى موضوعات جادة بإسلوب هزلى ساخر

تسلم ايديكى بجد

تحياتى

أحمد
-----------

ملحوظة : متهيالى انتى محتاجة تكبرى الخط شوية وتخليه بولد

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
همس يقول...

طب الحمد لله انى كنت السبب فى ضحكة

والسلامه كلها ليك يا منورى

وحاضر هكبر الخط

معلشى اهو انا بتعلم لسه