الخميس، مايو ٢٢، ٢٠٠٨

اشاعات .... دينا الرقاصه وزيره للتعليم

أيه الهنا دا ..... تعليم الهنا ....أنا بقالي كام يوم أشوف أخبار عن التعليم فى مصر وانفض

أقول يا بت ما انتى عارفه الحكاية ....وكنت قلت لجنه هبقى أقلك عن التعليم بجد فى مصر بس كان قصدى مواقف حصلت معايا فعلا

بس اللي هحكيه دلوقتى سمعته وشوفته من الأخبار اللي تحرق الدم زى كل يوم...

المهم طبعا سمعتو عن دينا الرقاصة اللي حضرت احتفاليه لطلاب ثانوية عامه شباب ...

المهم يا جماعه الحفلة أتكلفت 30 ألف جنيه...عارفه هتقولو دا مبلغ تافه بالنسبه للناس دول ....

بس أنا هقارنه بموقف الحكومة بعد كدا ....

المهم سمعت باه فى التليفزيون من أوليا أمور بنفسهم بيدافعو كانهم بيدافعو عن حاجه عدله ...

وواحد بيقول أنا حضرت الحفلة وكان كل حاجه محترمه ومفيش حاجه خارجه .....

كان نفسي اقله دينا الرقاصة بترقص ومافيش حاجه خارجه .....أنت هتستهبل ....اللهى أشوف خرجتك أنت يا بعيد يا أهطل ...

لا وأيه يجى نواب مجلس يعملوا استجوابات علشان ازاى دينا ترقص ..... يا تعليمك يا مصر ...
هو اى نعم اتنين اتعملهم جزاءات
بس كفايه التفكير الطالبه ويقلك احنا كنا متفقين على نيكول سابا بس ...
من دينا ل نيكول ....يا قلب لا تحزن ...

..................

الخبر التانى بيقلك جه فى امتحان 53 ألف طالب اعدادى فى قنا سؤال فى العربي بيقلهم اكتب برقيه تهنئه لمبارك تهنئه بفوز المنتخب القومي

فى كاس أفريقيا ....على راى الأستاذ احمد المسلمانى هو خلاص مفيش اى انجازات فى مصر ألا الكورة....


هبل للركب ..... مش هعلق .... بس أنا كان نفسى أنسخط وارجع للاعدادى .... وارد

اجابتى هتكون ....

يا حسنى شوفت أبو تريكه عمل حركة رجاله ....أنت ما عملتش ربعها .....بزمتك ما أنت مكسوف ... اركن على جنب والف مبروك


.....................................

نيجى للهبل الكبير .... حسنى عمل مؤتمر علشان التعليم ... والثانوية العامة ....

بيقلكم افلام كتيره أن هتبقى سنه واحده علشان الدروس الخصوصية والهجس دا

وال أيه أن هتخلى الخروج للعمل بالثانوية العامه .....

ال ايه الكليات بتشتغل ولا لاقيه شغل علشان يخرجوا العيال علشان الشغل

دا حتى ما عندهم خبره ولا صانعه فى اى مجال للشغل

ولا حتى بتوع الدبلومات تجاره ولا صنايع لاقين شغل .....

دا انا شوفت ناس خرجين طب وبيشتغلو سواقين تاكسى ...

بلاش أنا اهو هنروح بعيد ليه عاااااااااااطله .......وكلو ورق راح لبتاع الطعمية


ودلوقتى مفيش اى شغل ألا وعايزين شهادات وزفت .... وانجليزي وكمبيوتر ....أصلها بلد بتاعت شهادات


بس الحكاية أن الدولة مش عايزة تتكلف زياده فى توفير أماكن فى الجامعات

فشوفتو الفرق ناس بتصرف فلوس على رقاصات والحكومة بتصعب التعليم وتفنن فيه علشان توفر فلوس

ويقلك حكومة الكترونيه ..... وهيا حكومة البدنجان



وانا راى لو عايزين التعليم ينجح خلو دينا وزيرة التعليم العالى والواطى...

وهتلاقو اعلى نسبه حضور فى الطلبه اللى طفشانه من المدارس دى ومنفضه ليها ....

لازم كل حاجه اقلكم عليها كدا.....

هناك ١٣ تعليقًا:

الميكروباص يقول...

أولا: بالنسبة لموضوع دينا فالمدارس الخاصه اللي بيندفع فيها ألوفات دي أقل دعايه لها بين الطلاب، مرة يجيبوا تامر حسني، ومره يجيبوا رقاصه، وكل ده دعاية للمدرسه، يعني الناس مش هتقول لالالا بلاش ندخل ولادنا المدرسه دي عشان جابت رقاصه في حفل آخر السنه، بالعكس، ده الناس هايروحوا يقدموا لأولادهم مخصوص عشان المدرسه بتعمل برامج مميزه للطلاب ومنها احضار دينا
ثانيا: اللي وضع الامتحان للطلبه اكيد راجل حلو من بتوع الحزب الوطني وإلا لم يكن قد ترك الدنيا بالكامل واراد من الطلبه كتابة هذه الرقيه بالذات، وكله برزقه
ثالثا: بالنسبه للثانويه العامه، فالتعليم أصبح عك، مرة يلغوا سنه 6 ابتدائي ومرة يرجعوها، ومره يعملوا نظام جديد ومره يعدلوا فيه ومره يلغوه وحاجه بقت معجزه،
اما بالنسبة للشغل، فالحمد لله انك عاطله، وياريت بلاش تشتغلي لأن الشغل بهدله للرجاله، فما بالك بالبنات، والواحد كل يوم يروح الشغل يشوف اشكال تغم النفس، فالشغل يعتبر العقوبه اليوميه للبني آدم

تقبلي مروري

Unknown يقول...

كتر خيرها ..الست كانت عاوزه ترفع من معنويات الطلبه وتخف عنهم الضغط الهايل بتاع الامتحانات
اللى انا مستغربله بجد ازاى ماكنش فى راجل او ست مدرس او ولى امر او حتى طالب متكلمش ولا قال نص كلمه ولا اتخانق مع الادارة ساعتها والمفروض ان المدرسه دى كبيرة ومحترمه (مدرسه دى لاسال) بس تقول ايه
انا دايما كنت بقول تلاته بس هما اسياد البلد
الحراميه ولعيبه الكوره والرقاصات

أنت عارفنى وأنا عارفك يقول...

ايه فيه ايه ناس وبتحتفل بالبروم بتاعها وجيبين دينا تفك عنهم شوية وتساعدهم على التركيز.انما هنقول ايه ناس حقودة أخرها تشترى بالمصروف دوم وحرنكش من عم عطوة جاتنا نيلة فى حظنا الهباب اللى عمرنا ماشوفنا بروم ولا حتى فى الحضانة.

princess يقول...

عاؤفة انت المشكلة ان سعد الصغير مكنش معاها ههههههههه
يابنتى ده حتى دينا بتقول الطلبة مؤدبين اوى هههههه
والثانوية العامة دى عمللهم حاجة فى دماغهم بيناموا يشوفوا رؤية وبعدين يصحوا يقولوا وجدتهاههههه
بخصوص البرقية انا بقترح فى الاخر نهدى اغنية
مصريتنا مصريتنا حماها الله الله الله
وايه:)

همس يقول...

ياحلاوه هيا اسمها دعايا

طب والله ويس طالما كدا يجيبوها يعملو دعايا للمدارس الحكومية

اهو كلو نهوض بالتعليم

اما بالنسبه للى حاطط الامتحان اذا كان وطنى ولا واطى مهوش مهم مهو كله هبل اصلا


وبعدين متخفش انت شايف الشغل مقطع بعضه معايا

وبعدين انت عارف انت بتقول الشغل بهدله ليه مش علشان المجهود ولا التعب اللى بتبذل فيه

انا بيتهيئلى انك تشتغل وتدى اكتر

مجهود عندك بس فى الاخر تلاقى مقابل

سواء معنوى ولا مادى وخااااااااصه مادى اصل اليومين دول بيبقى حقنا
ونحس انها منحه من ولاد .....

يلا ربنا يوفئك يا لونس ويكرمك يارب

همس يقول...

هههههههههههههههههههه

هيا من ناحيه رفعت فهيا رفعت المعنويات والضغط والله اعلم جايز الايدين كمان

اسكت اسكت خلينى ساكته

اما بالنسبه لاولياء الامور ماانا قلتلك هما نفسهم حضرو وقالو مفيش حاجه خارجه

يلا ربنا ينقطهم ويفرسهم زينا

بس سيبك لو معنوياتك هترتفع والضغط هيزول من عندك علشان الامتحان

نجبلك دينا ياعم

ولا تزعل

دا انت طلعت خبوصا يا صاصا

ال معنويات ال ههههههههه

همس يقول...

ياسلام يا برنسيس

تصدقى فكره سعد الزفت دا ....

بس انا باه عايزة ممكن نغير الاغنيه

ونخليها

بحبك يا .......

عارفنها طبعا ودى بالمونسبه وجود دينا وسعد

ايه رايك

ههههههههههههههه

أنت عارفنى وأنا عارفك يقول...

يعنى أنت رديتى على لورنس وساسا وبرنسيس والعبد لله ولا كأنه موجود ولاكتب حاجة.
أدام المدرسة مش حكومة يبقى الموضوع موضوع خاص مش عام والطلبة بتوعها وأولياء الأمور أحرار يعملوا اللى يعملوه ماهى فلوسهم برضه أنما الأوبريتات اللى بتتتعمل ألف مرة فى السنة وتقريبا بقت الشغلانة الوحيدة للدولة هى دى اللى لازم نرفضها وننتقدها لأنها من فلوسنا

Abd-Alrahman يقول...

الاخبار كلها الصراحة تحرق
الدم
ع فكرة انا معادش عندي مرارة

صحيح انتي سيبتيلي مسج ع المدونة
قولتي انك عايزة تتكلمي معايا ع الميل
سوري كان عندي امتحان النهادة وخلصته
وفضيت لو عايزاني دايما هكون موجود باليل
او سيبي الي عايزاه في اوف لاين مسج وانا هرد عليكي
عبدالرحمن

مواطن مصري يقول...

فعلا بلدنا بتستهبل علينا


سلامات يا تعليم

همس يقول...

انا اسفه والله

انا فعلا كنت برد بس ماما كانت عايزانى خلتنى اقفل الجهاز واخرج

وقلت انا هدخل بليل اكمل

وبعدين هو انا اقدر مردش ياباشا

لا طبعا


على العموم مش هعرف اشترى حرنكش

اولا علشان انا خلصت تعليم من يجى خمس سنين

ثانيا محبهوش اصلا

ثالثا ودا الاهم معرفش عم مطوه دا اصلا


وبعدين احنا مش حقودين الحمد لله

احنا بنق بس

وبعدين مهمش حرين يعنى يفرسونا ونسكتلهم يعنى

اما بخصوص الاحتفالات الوطنيه

كلا والف كلا ودى تيجى امال هنفتكر
انجازات الخيبه بتاعت حسنى ازاى

وبعدين انا معاك اننا نرفضها نهائى

بس لو جاب دينا الرقاصه

ههههههههههههه

بمسى

همس يقول...

طبيعى هتلاقيها حرق الدم

اما بخصوص انى سبتلك رساله انى عايزة اكلمك

اولا منستغناش طبعا

بس لا محصلش ...ميكنش حد متنحل شخصيتى

ولا ايه....؟؟

التار يارجاله

همس يقول...

دى بتستهبل وبتهجس وقرفانا وحرق دمنا


والله يسلمك يا مواطن مصرى